حساب‌های بانکی فدراسیون فوتبال، مجدداً مسدود شد

ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند مطالبات خود از فیفا را وصول کند

وضعیت اقتصادی فدراسیون فوتبال ایران همچنان پر ابهام است - VOISHMEL / AFP

اداره کل امور مالیاتی اعلام کرد که حساب‌های بانکی فدراسیون فوتبال ایران به دلیل عدم پرداخت مالیات مسدود شد. این در حالی است که گفته می‌شود ایران نزدیک به ۷ میلیون دلار از فیفا طلبکار است.

خبرگزاری میزان در این زمینه گزارش داد که بدهی فدراسیون فوتبال بابت مالیات قرارداد کارلوس کیروش است و مقدار آن نیز ۳ میلیارد و چهارصد میلیون تومان است و چون مدیریت قبلی فدراسیون در زمان عقد و اتمام قرارداد کی‌روش اقدامات حقوقی لازم برای پرداخت مالیات این مربی را انجام نداده، اداره کل امور مالیاتی به طور قانونی نسبت به مسدودکردن حساب‌های فدراسیون، اقدام کرده است.

در همین رابطه، شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس جدید فدراسیون فوتبال اعلام کرده که پیگیر ماجراست تا بتواند این مشکل را حل کند. او گفته است که توانسته اداره کل امور مالیاتی را قانع کند تا بدهی را قسط‌بندی کند.

بر اساس قوانین مالیاتی، اداره مالیات تنها مودی مالیاتی را به‌عنوان کسی که باید مالیات درآمد خود را پرداخت کند می‌شناسد و کاری به قرارداد‌ها و توافق با کارفرما ندارد. در واقع اگر یک فوتبالیست با مربی خارجی در قرارداد خود بندی بگنجاند که مالیات درآمد برعهده کارفرما است، این قرارداد صرفاً توافقی میان طرفین است و اداره مالیات بر اساس آن نسبت به اخذ مالیات از کارفرما اقدام نمی‌کند.

اگرچه این موضوع با واقعیت فضای اقتصادی فوتبال مغایر است. ایسنا در این زمینه می‌نویسد قانون نانوشته‌ای در فوتبال ایران وجود دارد که می‌گوید در قرارداد هر بازیکن و مربی خارجی باید نوشته شود که مالیات درآمد برعهده کارفرما است و حقوق پرداختی به‌صورت خالص خواهد بود.

به عبارت دیگر، تا زمانی که فرد در داخل ایران است، اداره مالیات می‌تواند با ممنوع‌الخروج کردن فرد بدهکار، نسبت به وصول مطالبات خود اقدام کند. اما اگر مودی مالیاتی از کشور خارج شود، دیگر اقدامی علیه او صورت نمی‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته مسدود شدن حساب‌های فدراسیون فوتبال ایران نخستین‌بار نیست که رخ می‌دهد.

پیش‌تر و در تیرماه سال ۹۸ نیز، اداره مالیات حساب‌های فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را مسدود کرد. در آن زمان عنوان شد که دلیل مسدود شدن حساب‌ها، عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی تا پیش از سال ۹۴ بوده است.

بحث بدهی‌های مالیاتی و خالی بودن خزانه فدراسیون فوتبال در حالی مطرح می‌شود که ایران مدعی است که مطالبات زیادی از فیفا دارد اما به دلیل تحریم‌ها، امکان دریافت و وصول مطالبات خود را ندارد.

ایلنا به نقل از رئیس پیشین، کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال در خصوص مطالبات ایران از فیفا نوشت که میزان مطالبات ایران از فیفا حدود ۷ میلیون یورو است. صفی‌الله فغانپور تأکید کرد که دبیرکل فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران نوشت: «با توجه به تحریم‌های مختلف بین‌المللی علیه ایران، تمامی شرکای بانکی، هرگونه پرداخت‌ها به ایران را متوقف کرده‌اند.» او افزود: «ما حتی به‌صورت چمدانی هم نمی‌توانیم پولی را منتقل کنیم.»

بیشتر از ورزش