تشخیص سرطان در هزاران بیمار با بلعیدن یک دوربین

دوربین‌ها که از یک قرص بزرگتر نیستند، در هر ثانیه دو عکس از داخل بدن فرد می‌گیرند و به دستگاهی که به کمر او بسته شده، می‌فرستند

این دوربین‌ها، نمونه‌های ساده‌تر دستگاه‌های آندوسکوپی به شمار می‌روند که به منظور یافتن نشانه‌های سرطان، دوربین را با یک لوله به داخل روده بزرگ می فرستد-Go Nakamura/AFP

نظام درمان عمومی بریتانیا، ۱۱ هزار دوربین بسیار کوچک را که می‌توانند پس از بلعیده شدن برای ردیابی علائم سرطان از داخل بدن تصویربرداری کند، در اختیار بیماران سراسر انگلستان (بخشی از بریتانیا) گذاشته است.

دوربین‌ها که از یک قرص بزرگتر نیستند، در هر ثانیه دو عکس از داخل بدن فرد می‌گیرند و به دستگاهی که به کمر او بسته شده، می‌فرستند. این دوربین‌ها، نمونه‌های ساده‌تر دستگاه‌های آندوسکوپی به شمار می‌روند که به منظور یافتن نشانه‌های سرطان، دوربین را با یک لوله به داخل روده بزرگ می فرستد.

با شیوع همه‌گیری کرونا، بیمارستان‌ها ناگزیر شدند وقت آزمایش‌های آندوسکوپی را لغو کنند و مقررات حفاظت از بیماران و کارکنان درمانی هم به معنای آن بود که در آن واحد، تعداد کمتری معاینه می‌شدند.

نظام درمان عمومی انگلستان اعلام کرده است که پنج تا هشت ساعت طول می‌کشد تا دوربین‌های «قرصی» که به کپسول‌های آندوسکوپی معروفند، تصاویری را که از روده بزرگ برداشته‌اند، مخابره کنند. بیمار در این مدت می‌تواند به امور روزمره خود بپردازد.

این فناوری سال‌ها است که در آمریکا و از سال ۲۰۰۱ که مجوز آن از ایالات‌متحده گرفته شد، در برخی بنیادهای وابسته به نظام درمان عمومی بریتانیا استفاده می‌شود. در ماه نوامبر، بیمارستان‌های اسکاتلند طرح استفاده از این دستگاه‌ها را اجرایی کردند.

نظام درمان عمومی بریتانیا امیدوار است استفاده از این دستگاه‌ها وجود سرطان روده را زودتر ردیابی و درمان آن را آسانتر کند. 

قرار است تعداد ۱۱ هزار بیمار در ۴۰ ناحیه بریتانیا این دوربین‌های کپسولی را دریافت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، نظام درمان عمومی بریتانیا با فهرستی طولانی از بیمارانی روبه‌رو است که پزشکان عمومی آن‌ها را برای معاینات بیشتر به بیمارستان‌ها ارجاع داده‌اند. این نگرانی وجود دارد که تاخیر در آزمایش‌ها، به افزای چشمگیر سرطان‌هایی منجر شود که به موقع تشخیص داده نشده‌اند. تازه‌ترین داده‌ها در دسامبر ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ۳۵۰ هزار بیمار در انگلستان (بخشی از بریتانیا) بیش از شش هفته است که در انتظار نوبت برای آزمایش‌های تشخیصی از جمله آندوسکوپی به سر می‌برند. این تعداد و این مدت انتظار در دسامبر سال ۲۰۱۹، ۴۱ هزار و ۹۰۶ نفر بود. 

پزشکان عمومی در ماه دسامبر بیش از ۲۰۰ هزار نفر را با احتمال ابتلا به سرطان برای آزمایش به بیمارستان‌ها ارجاع دادند که ۱۳ هزار نفر از سال پیش از آن بیشتر است؛ اما در ماه ژانویه و با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به حدود ۴۰ هزار نفر، بیمارستان‌های سراسر کشور کلیه آزمایش‌ها و عمل‌های جراحی -جز عمل‌های اضطراری- را لغو کردند. 

روش آندوسکوپی با دروبین کپسولی، از سال گذشته در بیمارستان «یونیورسیتی کالج لندن» مورد استفاده قرار گرفته است.

اد سیوارد، مسئول این پروژه، می‌گوید: «دوربین‌های کپسولی روده بزرگ، نه تنها به دلیل آن که به منابع داخل بیمارستانی نیازی ندارد، ظرفیت تشخیص ما را افزایش می‌دهد بلکه امکان آزمایش بیمار در فضای خانه را فراهم می‌کند و به افرادی که در مورد ورود به محیط بیمارستان محتاطند امکان می‌دهد این آزمایش را در آسایش محیط خانه خود انجام دهند.»

سِر سایمون استیونز، رئیس کل نظام درمان عمومی بریتانیا، می‌گوید: «با خاتمه اوج کووید-۱۹ و اختلالات ناشی از همه‌گیری، اکنون این نظام به منظور گسترش روش‌های درمانی خود برای بسیاری از بیماری‌های دیگر، به فناوری‌های نوین متوسل شده است. به همین دلیل ما اکنون از این دوربین‌های کپسولی هوشمند استفاده می‌کنیم تا با سرعت و ایمنی، افراد بیشتری را تحت آزمایش سرطان قرار دهیم.»

برنامه‌های بلندمدت نظام درمان عمومی بریتانیا تعهد کرده است که موارد تشخیص زودرس غده‌های سرطانی را از نیم مورد در چهار مورد، به سه مورد در چهار مورد برساند. 

در این میان، ۱۵۰ میلیون پوند روی دستگاه‌های تشخیص مثل دستگاه‌های آندوسکوپی، «ام‌آرآی» و «سی‌تی» سرمایه‌گذاری شده است. بیمارستان‌ها همچنین مشغول بازسازی ساختمان‌های خود هستند تا با جداسازی بخش‌ها، بتوانند درمان بیماران سرطانی را از سر گیرند.

یک بودجه ۱۶۰ میلیون پوندی نیز به شیمی درمانی در خانه بیماران و درمان در مراکز پاک از ویروس کرونا در سراسر کشور اختصاص یافته است.

پرفسور پیتر جانسون، رئیس بخش سرطان نظام درمانی انگلستان، می‌گوید: «نظام درمانی بریتانیا از فناوری پیشرفته کپسول‌های روده گرفته تا مراکز منزه از ویروس کرونا و شیمی درمانی در خانه‌ها، راه‌های سریع و نوینی برای تشخیص و درمان سرطان در پیش گرفته است؛ در حالی که همزمان به همه‌گیری ویروس کرونا هم واکنش نشان می‌دهد. خدمات آندوسکوپی ادامه دارد و به لطف تلاش بسیار کارکنان نظام درمانی، درمان و ارجاع بیماران سرطانی نیز با درمان بیش از ۲۵ هزار نفر در ماه دسامبر، به سطح پیشین خود بازگشته است.»

او به افرادی که عوارض نگران‌کننده دارند خبر داد که مراکز درمانی باز و آماده کمک هستند و از آن‌ها خواست در مراجعه برای معالجه، کوتاهی نکنند. 

ژنویو ادواردز، رئیس بخش سرطان روده بریتانیا، در مورد توزیع دوربین‌های کپسولی گفت: «این یک توانایی بالقوه و چشمگیر برای کمک به افراد مبتلا به عوارض سرطان روده است و به نظام درمانی نیز یاری می‌دهد تا به کسانی که به فوریت نیازمند آزمایش‌های بیشتر هستند، اولویت دهد.»

دکتر الستر مک‌کینلی، رئیس انجمن بریتانیایی بیماری‌های جهازهاضمه، می‌گوید که سرطان روده همچنان عامل مرگ‌ومیرهای قابل اجتناب بسیاری است. این پروژه کمک بزرگی برای بیماران است.

او افزود: «ما از ارزیابی دقیق فواید و محدودیت‌های این روش استقبال می‌کنیم. ما از تصمیم نظام درمان عمومی بریتانیا برای همکاری با برخی از کارشناسان برتر کشور در این زمینه حمایت می‌کنیم تا اطمینان یابیم که این فناوری به درستی و دقت ارزیابی می‌شود.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی