اسلام‌گرایان موزامبیک کودکان را گردن می‌زنند

شورشیان که تصور می‌شود عمدتا جوانان بیکار باشند، بخشی از شبکه الشباب هستند

از سال ۲۰۱۷ که شورشیان اسلامگرا بر موزامبیک مسلط شدند ‌جمعا بیش از ۲۵۰۰ نفر کشته شده‌اند - MARCO LONGARI / AFP

به گفته سازمان مردم‌نهاد «سیو دچلیدرن»، شبه‌نظامیان اسلام‌گرای موزامبیک کودکانی را که برخی بیش از یازده سال ندارند گردن می‌زنند.

این کشتارها در یکی از فقیرترین استانهای کشور به نام کابو دلگادو صورت می‌گیرد، و شبه‌نظامیان اعلام وفاداری به داعش می‌کنند. از سال ۲۰۱۷ که شورشیان اسلامگرا بر موزامبیک مسلط شدند ‌جمعا بیش از ۲۵۰۰ نفر کشته شده‌اند.

این سازمان گفت که حدود هفتصد هزار نفر مجبور به ترک خانه شده‌اند «که تقریبا هفت برابر سال پیش است.»

«سیو دچیلدرن» با خانواده‌های آوارگان صحبت کرد. یکی از مادران گفت که شبه‌نظامیان پسر دوازده ساله او را کشتند، در حالی که خود او و بقیه فرزندانش که پنهان شده‌بودند، ماجرا را می‌دیدند.

او گفت: «آن شب به روستای ما حمله کردند و خانه‌ها را آتش زدند. وقتی حمله شروع شد من با چهار فرزندم در خانه بودم. سعی کردیم به جنگل فرار کنیم، ولی پسر بزرگم را بردند و گردن زدند. کاری از دستمان بر نمی‌امد چون ما را هم می‌کشتند.» مادر دیگری که نامش ذکر نشده، شرح داد که بعد از آن که پسر یازده ساله‌اش کشته شد، پی برد «که دیگر ماندن در روستا امن نیست.»

در ادامه این گزارش آمده است که او مجبور شد همراه پدر و بقیه فرزندانش «موز سبز و آب درخت موز بخورد» تا وقتی که به جای امنی گریخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنس بریگز، مدیر «سیو دچیلدرن» در موزامبیک، گفت اخبار حمله به کودکان «پشت ما را لرزانده» و شرح داد که کارکنان این سازمان وقتی به حکایت مادران گوش می‌دادند «اشک می‌ریختند.»

آقای بریگز گفت: «یک نگرانی عمده ما این است که نیازهای کودکان و خانواده‌های آواره در کابو دلگادو خیلی بیشتر از منابع موجود است.» او گفت ضروری است که «همه طرفین این درگیری تضمین کنند که کودکان هرگز هدف قرار نمی‌گیرند.»

شورشیان که تصور می‌شود عمدتا جوانان بیکار باشند، بخشی از شبکه الشباب هستند.

به باور تحلیلگران، شورش بر سر نارضایتی از اوضاع اجتماعی و سیاسی، و محرومیت اهالی استان از صنایع یاقوت و گاز، شروع شد.این استان هنوز یکی از فقیرترین استان‌های موزامبیک است.

ویدیویی که پارسال منتشر شد، یکی از رهبران شبه‌نظامی را نشان داد که می‌گفت: «ما [آبادیها را] اشغال می‌کنیم تا نشان بدهیم که دولت حاکم، عادل نیست. فقرا را تحقیر می‌کند و سود را به جیب روسا سرازیر می‌کند.»

دولت موزامبیک ظاهرا در پی راه‌حلی نظامی است، گرچه با توجه به این که ارتش تجهیزات کافی ندارد، سربازان برای برخورد با شورشیان از تجهیزات کافی برخوردار نیستند.

روز دوشنبه، مقامهای سفارت آمریکا در ماپوتو، پایتخت موزامبیک، تایید کردند که ارتش ایالات متحده دو ماه صرف آموزش سربازان محلی خواهد کرد و «تجهیزات پزشکی و مخابراتی» برایشان فراهم خواهد کرد است.

گزارشهایی هم منتشر شده مبنی بر این که مزدوران روسی و آفریقای جنوبی برای کمک به شبه‌نظامیان استخدام می‌شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان