کره‌شمالی: آمریکا در منطقه «بوی گند راه نیاندازد»

هشدار تند خواهر کوچک کیم جونگ اون به ایالات متحده

کیم یو جونگ از مقامهای کلیدی در سیاست کره‌شمالی به شمار می‌رود - JORGE SILVA / POOL / AFP

خواهر کوچکتر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اخطاری خطاب به دولت جدید ایالات‌متحده صادر و توصیه کرده است که اگر آرزو دارد در «چهار سال آینده، سر راحت روی بالش بگذارد»، پس «در قدم اول، از ایجاد بوی گند در منطقه جلوگیری کند.»

این اظهارات کیم یو جونگ، که از افرادی کلیدی در سیاست کره‌شمالی به شمار می‌رود، همزمان با دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید اوستین، وزیر دفاع ایالات‌متحده از توکیو و سئول، بیان شده است.

خانم کیم به روزنامه رسمی پیونگ‌یانگ و نشریه دولتی رودونگ سینمون گفته است: «برای دولت جدید ایالات‌متحده که سعی دارد بوی باروت را در زمین‌های ما در سراسر اقیانوس بلند کند، توصیه‌ای کوچک دارم. اگر این دولت می‌خواهد طی چهار سال آینده سر راحت روی بالش بگذارد، باید در قدم اول از ایجاد بوی گند در منطقه خودداری

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کند.»

 

خانم کیم از متحدان مورداعتماد برادرش کیم جونگ اون، است و از او به عنوان «مسئول اصلی تبلیغات سیاسی» در این کشور یاد می‌شود. سال گذشته، وی در اولین بیانیه رسمی خود، کره‌جنوبی را بعد از آن که به انجام مانور نظامی کره‌شمالی با تسلیحات جنگی اعتراض کرد، «سگی که از ترس، واق‌واق می‌کند» نامید. او گفته بود که وقتی خود سئول  مانورهای نظامی انجام می‌دهد، به هیچ عنوان حق ندارد آزمایش تسلیحاتی کره‌شمالی را محکوم کند .

دیدار دیپلمات‌های ایالات‌متحده از توکیو و سئول، اولین سفر خارجی اعضای ارشد هیئت دولت جو بایدن است. به گزارش رویترز، آقای بلینکن در سخنرانی برای کارمندان سفارت ایالات‌متحده در توکیو گفته است: « در واقع ما به اینجا آمدیم تا دوباره به این واقعیت تحقق ببخشیم که این اتحاد از نظر ما، سنگ‌بنای صلح، امنیت و کامیابی ما است.»

او هنگام صحبت برای جمعی از تجار ژاپنی افزود: «همانطور که به خوبی می‌دانید، رابطه اقتصادی میان ایالات‌متحده و ژاپن، یکی از قوی‌ترین روابط موجود در جهان است.»

سه ماه بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن و کامالا هریس، اولین بار است که کره‌شمالی با اظهارات خانم کیم در رسانه حکومتی این کشور، رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده در واشنگتن را به رسمیت شناخته است.

دیدار از ژاپن و کره‌جنوبی که در نظر ایالات‌متحده «متحدان کلیدی» این کشور هستند، با هدف تقویت روابط آن‌ها با «شرکای اقیانوس آرام-هند است تا چالش موجود با چین را بررسی کنند.»

 بلینکن و اوستین در سرمقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشتند: «دیپلمات‌های ما و رهبران وزارت دفاع، با هم در حال تصمیم‌گیری در این باره هستند که چگونه باید به مصاف تهدیدهای مشترک از جمله تسلیحات هسته‌ای و برنامه موشکی کره‌شمالی، رفت. ما در کنار یکدیگر، از ارزش‌های دموکراتیک حمایت می‌کنیم و هرگاه این ارزش‌ها به چالش کشیده شوند، ما قوی‌تر از پیش به کار خود ادامه خواهیم داد. ما روی طیفی از موضوعات مرتبط با امنیت جهان، با هم همکاری خواهیم کرد؛ از جمله تغییرات آب‌وهوایی، امنیت مجازی، امنیت بهداشتی و آمادگی برای بیماری‌های عالم‌گیر.»

ایالات‌متحده و کره‌جنوبی، هفته گذشته مانور نظامی سالانه خود را انجام دادند؛ گرچه مانور سال جاری به خاطر کووید-۱۹ در مقیاس کوچکتری انجام شد، اما همین مانور مختصر هم همان‌طور که انتظار می‌‌رفت، خشم کره‌شمالی را در پی داشت. بنا بر به گزارش‌های رسیده، کره‌شمالی این مانور نظامی را «تمرین برای جنگ» نامیده است.

خانم کیم در بیانیه خود، بعد از مانور نظامی ایالات‌متحده و کره‌جنوبی، اعلام کرد: « اگر دولت کره‌جنوبی بخواهد از هر آنچه اربابش می‌گوید پیروی کند، بازگشت به روزهای گرم بهار سه سال پیش، آسان نخواهد بود.»

انتظار می‌رود که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره‌شمالی، در صدر موارد موردبررسی دو دیپلمات ارشد ایالات‌متحد در دیدارهای آن‌ها از کشورهای آسیایی باشد. آنان در سرمقاله واشنگتن‌پست نوشتند: «منطقه اقیانوس آرام-هند به گونه‌ای روزافزون به مرکز ژئوپلتیک جهان تبدیل می‌شود. این منطقه، خانه میلیاردها تن از مردم جهان و چندین قدرت سابقه‌دار و در حال ظهور است و پنج متحد هم‌پیمان امریکا هم در این ناحیه قرار دارند. علاوه بر این، حجم بالایی از تجارت جهانی نیز از راه‌های آبی این منطقه عبور می‌کند.»

© The Independent