مرگ زن دانمارکی بر اثر لختگی خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا

هنوز مشخص نشده است که این لختگی ارتباطی با واکسن داشته است

سه نفر در نروژ، پس از دریافت واكسن آسترازنکا به ‌لختگی خون دچار شدند - CHRISTOPHE ARCHAMBAULT / AFP

آژانس دارویی دانمارک گزارش داده است که یک زن دانمارکی که اندکی پس از دریافت واکسن کووید آسترازنکا درگذشت، علایمی «بسیار غیرعادی» داشت.

تعداد پلاکت‌های خون این بیمار ۶۰ ساله بسیار کم بوده، در رگ‌های کوچک و بزرگش لخته‌های خونی وجود داشته و خونریزی داشته است.

آژانس دارویی دانمارک از وجود تعداد کمی موارد مشابه در پایگاه داده آژانس دارویی اروپا (اِما) در زمینه عوارض جانبی داروها، از جمله مورد گزارش شده در نروژ در روز شنبه، خبر داد.

در بیانیه روز یک‌شنبه آمده بود: «تصویر بیماری بسیار غیرمعمول است و در حال حاضر تحت بررسی دقیق آژانس دارویی اروپا قرار دارد.»

آژانس دارویی دانمارک گفت که عوارض گزارش شده مانند لختگی‌های معمول خون نیستند.

توربن بیرگارد لارسن، استاد لخته خونی (ترومبوز) و ناظر دارویی در بیمارستان دانشگاه آلبورگ، به روزنامه دانمارکی پولیتیکن گفت که تعداد پایین پلاکت‌ها در افراد دارای لخته خونی غیرعادی است.

او گفت: «داریم احتمال وقوع یک روند انعقاد خون بسیار قوی در بدن را بررسی می‌کنیم. از جمله دلایل این عارضه، عفونت شدید یا ضربه‌ است. در غیر این صورت، در رده عوامل معمول منجر به لخته شدن خون قرار نمی‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با این حال افزود که هنوز مشخص نشده است که این لختگی ارتباطی با واکسن داشته است. او گفت: «در طول سال‌های زیادی که روی لخته‌های خونی کار کرده‌ام، با چنین چیزی که با واکسن ارتباط داشته باشد مواجه نشده‌ام.»

نروژ روز شنبه اعلام کرد که سه نفر، همه زیر ۵۰ سال، پس از دریافت واكسن آسترازنکا به دلیل خونریزی، لخته شدن خون و تعداد پایین پلاكت‌های خون در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند. علایم آنان توسط مقامات بهداشتی «عوارض غیرمعمول» خوانده شدند. 

دانمارک، نروژ، و ایسلند، هفته گذشته اعلام کردند که تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف می‌کنند.

هلند نیز از مشاهده‌ی ۱۰ مورد با عوارض جانبی قابل توجه پس از دریافت واکسن آسترازنکا، از جمله لخته‌شدگی خون یا آمبولی - مسدود شدن شریان بر اثر عاملی خارجی همچون لخته خونی - خبر داد.

اما دیده‌بان دارویی هلند روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ‌یک از آن موارد  با کاهش میزان پلاکت‌ها همراه نبوده است.

دولت هلند ساعاتی پیش از نیمه شب روز یکشنبه اعلام کرد که استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف می‌کند. دولت ایرلند نیز ساعاتی قبل همین کار را کرده بود.

آژانس تنظیم‌کننده دارو‌ها و محصولات بهداشتی بریتانیا (ام‌اچ‌آر‌ای) روز یک‌شنبه از مردم در سراسر بریتانیا خواست که به دریافت واکسن کرونا ادامه دهند.

دکتر فیل برایان، مسئول ایمنی واکسن‌ها در آژانس تنظیم‌کننده داروهای بریتانیا، گفت که مردم «باید وقتی نوبتشان می‌شود حتماً واکسن را بزنند.»
 

گزارش‌های بیشتر از آژانس‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان