مقام ارشد دولت بایدن: کره شمالی جواب آمریکا را نمی‌دهد

در رسانه‌های کره شمالی هنوز حتی اسم بایدن هم به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نیامده است

جو بایدن در سمت معاون باراک اوباما و نوه‌اش از خاک کره جنوبی، با دوربین کره شمالی را تماشا می‌کنند، ۷ دسامبر ۲۰۱۳-تصویر آرشیوی LEE JIN-MAN / POOL / AFP

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چند هفته است که می‌کوشد تماس‌هایی محرمانه با دولت کره شمالی برقرار کند، اما هنوز پاسخی از پیونگ‌یانگ دریافت نکرده است. شبکه «سی‌ان‌انِ» آمریکا این خبر را به نقل از یک مقام ارشد دولت منتشر کرده است که گفت آمریکا سعی کرده از چند راه مختلف با کره شمالی تماس بگیرد، اما هنوز پاسخی نگرفته است.

این مقام گفت: «ما برای کاهش مخاطراتِ ناشی از افزایش تنش‌ها از اواسط ماه فوریه از چند طریق برای دولت کره شمالی پیغام فرستادیم اما تا امروز پیونگ‌یانگ پاسخ نداده است. پیش از این هم بیش از یک سال است که گفتگوی فعال با کره شمالی نداشته‌ایم با این‌که آمریکا چند بار تلاش کرده گفتگو کند.»

این مقام توضیح نداد که پیغام آمریکا چه محتوایی داشته و دقیقا چه نوع تلاش‌هایی انجام شده است اما تاکید کرد که دولت بایدن مشغول بازبینی سیاست آمریکا نسبت به کره شمالی است و نهادهای مختلف دولت در این تلاش نقش دارند. او گفت دولت مشغول «بازبینی تمامی گزینه‌های موجود برای رسیدگی به خطر روزافزون کره شمالی برای همسایه‌هایش و برای جامعه وسیع‌تر جهانی است.»

شبکه «بی‌بی‌سیِ» بریتانیا گفت آمریکا برای تماس با کره شمالی از راه نمایندگی دائم این کشور در سازمان ملل در نیویورک اقدام کرده است.

دولت بایدن در روند بازبینی با مقامات دولت‌های گذشته آمریکا که در زمینه کره شمالی تجربه دارند تماس گرفته است از جمله برخی مقامات دولت دونالد ترامپ. واشنگتن در این مورد در ضمن مشغول هم‌فکری با متحدین خود در ژاپن و کره جنوبی است. آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجه و دفاع آمریکا، این هفته به توکیو و سئول سفر می‌کنند و کره شمالی احتمالا از موضوعات اصلی صحبت‌های آن‌ها خواهد بود. آمریکا در ضمن به زودی نشستی با مقامات عالی دولت چین در آلاسکا برگزار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام گفت کار بازبینی چند هفته دیگر طول می‌کشد. انتظار می‌رود بایدن سیاست خود نسبت به کره شمالی را در پی این بازبینی، در اوایل ماه آوریل، اعلام کند.

پیش از «سی‌ان‌ان»، خبرگزاری رویترز هم روز شنبه خبر از تلاش‌های آمریکا برای تماس با کره شمالی داده بود.

این در حالی است که شبکه «سی‌ان‌ان» گفت تصاویری ماهواره‌ای به دست آورده که نشان می‌دهد کره شمالی در تلاش برای مخفی کردن مکانی است که به باور نهادهای اطلاعاتی آمریکا جایی برای ذخیره سلاح‌های هسته‌ای است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، علیرغم این‌که تنها ۳۷ سال دارد از مشکلات متعدد پزشکی به دلیل وزن بالا و عادت‌های غیرسالمی همچون علاقه بسیار به ودکای روسی و سیگاربرگ رنج می‌برد. او سومین رهبر حکومت کره شمالی پس از پدربزرگ و پدر خود است و انتظار می‌رود رهبر بعدی هم از بستگان او باشد. از آن‌جا که فرزندان او هنوز سن و سال چندانی ندارند در حال حاضر نامزد اصلی جانشینی رهبری در صورت کناررفتن زودهنگام آقای کیم، خواهر او، کیم یو جونگ ۳۳ ساله، است.

کره شمالی یکی از تنها ۹ کشور جهان است که سلاح هسته‌ای دارد. برنامه هسته‌ای این کشور و همچنین برنامه موشک‌های بالیستیک آن مورد اعتراض آمریکا و سایر کشورهای غربی قرار دارند. ترامپ سه بار در ویتنام، سنگاپور و مرز دو کره با کیم جونگ اون دیدار کرد و حتی حاضر شد به همراه او قدم به خاک کره شمالی بگذارد. اما تماس‌های دو کشور در چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ، خواسته‌‌های ایالات‌متحده را محقق نکرد.

پیونگ‌یانگ خواهان لغو برخی تحریم‌ها در ازای کاهش ظرفیت‌های هسته‌ای خود بود اما واشنگتن توافق نکرد. البته تنش‌های بین دو کشور در طول این سه نشست از سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ (۲۰۱۷) که در آن رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در توییتر همدیگر را تهدید به حمله می‌کردند، بهتر بود. در آن سال کره شمالی دست به آزمایش موشک‌های دوربرد زد که قابلیت حمله به شهرهای آمریکا را دارند و این باعث درگرفتن دعوای لفظی بین پیونگ یانگ و واشنگتن شد.

در رسانه‌های کره شمالی هنوز حتی اسم بایدن هم به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نیامده است.

بایدن پیش از این از کیم به عنوان «اوباش» نام برده و گفته تحریم‌های سنگین آمریکا و سازمان ملل باید تنها زمانی لغو شوند که کره شمالی تسلیحات هسته‌ای خود را نابود کند.

کیم جونگ اون اما مدام بر قابلیت‌های نظامی کشورش تاکید می‌کند و خبر از توسعه موشک‌های دوربرد دقیق‌تر، کلاهک‌های بسیار بزرگ، ماهواره‌های تجسسی و زیردریایی‌های هسته‌ای می‌دهد. او در ضمن از «سیاست‌های خصومت‌بار» آمریکا انتقاد کرده است و خواهان پایان آن‌ها شده است.

کره شمالی این روزها حتی از حد معمول هم بیش‌تر از جهان بیرون خود منزوی است، چرا که بیش از یک سال است که مرزهای خود را برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به کلی بسته است. در چند ماه گذشته بازرگانی این کشور با چین، که متحد اصلی آن محسوب می‌شود، بیش از ۹۰ درصد کاهش داشته است.

بیشتر از جهان