درخواست لغو تابعیت بریتانیایی همسر بشار اسد

بشار اسد هنگام تحصیل در رشته چشم پزشکی در لندن با همسر آینده‌اش آشنا شد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و همسرش اسما اسد- MIGUEL MEDINA / AFP

پلیس کلانشهر لندن تحقیق و تفحصی را در باره اسما اسد، همسر رئیس جمهور سوریه آغاز کرده‌است. اتهام او تحریک و تشویق به اعمال تروریستی عنوان شده است.

دفتر حقوقی گوئرنیکا ۳۷، مستقر در لندن، شکایتی به واحد جنایات جنگی فرماندهی ضدتروریسم پلیس تسلیم کرد که اکنون در دست ارزیابی است تا تشخیص داده شود که ادله کافی برای تحقیقات بیشتر وجود دارد یا نه.

خانم اسد که تابعیت دوگانه بریتانیایی-سوری دارد و در لندن به دنیا آمده است. وی در بزرگسالی در رشته سرمایه‌گذاری بانکی فعالیت می‌کرد، تا آن که با بشار اسد ازدواج کرد.

وکلا می‌گویند بسته به نتیجه تحقیق و تفحص اولیه، او ممکن است تابعیت بریتانیایی خود را از دست بدهد.

تسلیم شواهد علیه بانوی اول سوریه به پلیس در بریتانیا – که نخست در روزنامه ساندی تایمز گزارش شد – در آستانه دهمین سالگرد شروع جنگ داخلی سوریه در میانه مارس سال ۲۰۱۱ صورت گرفت.

خانم اسد چهل و پنج ساله از زمان تظاهرات بهار عربی علیه حکومت سرکوبگر خانواده‌اش، در کنار همسر خود ایستاده است.

جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته و میلیون‌ها بی‌خانمان به جا گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر حقوقی گوئرنیکا ۳۷ در بیانیه‌ای دولت سوریه را از جمله به «شکنجه و قتل روشمند غیرنظامیان، استفاده از سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه، کشتار غیرنظامیان، بازداشت، شکنجه و قتل دلبخواهی، و استفاده از کارزار تبلیغاتی برای تشویق و تحریک جنایت علیه مردم غیرنظامی» متهم کرده است.

گوئرنیکا ۳۷ در ارتباط با خانم اسد گفت که «یکی از آن اشخاص بانفوذی که متهم است به تشویق و تحریک به اعمال تروریستی، بانوی اول سوریه است.»

این دفتر حقوقی افزود: «اظهار نظر درباره اتهامات خاص یا شواهدی تأیید کننده آن اتهامات مناسب نیست، اما از آنجا که او تبعه بریتانیاست، مهم است که اگر شواهد موید اتهامات باشد، او تحت پیگرد قرار گیرد، نه آن که فقط تابعیتش را از دست بدهد.

«این فرایند مهمی است، و حق این است که یک دادگاه انگلیسی عدالت را اجرا کند.»

یک بیانیه پلیس که در دسترس ایندیپندنت قرار گرفت می‌گوید: «تأیید می‌کنیم که واحد جرایم جنگی پلیس که بخشی از فرماندهی ضدتروریسم است، روز ۳۱ ژوییه ۲۰۲۰ دادخواست مربوط به جنگ جاری در سوریه را دریافت کرده ‌است. این دادخواست در دست بررسی ماموران واحد جرایم جنگی است.»

ایندیپندنت با یکی از وابستگان دولت سوریه تماس گرفت و جویای نظر او شد.

خانم اسد با نام اسما اخرس، دختر یک پزشک متخصص قلب است. او در محله اکتون لندن بزرگ شد و از کنیگز کالج لندن، در رشته کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد.

او با همسرش که جراح چشم است زمانی آشنا شد که حدود هجده ماه در لندن تحصیل می‌کرد. زوج اسد سه فرزند دارند.

بیشتر خاک سوریه به کمک ارتش روسیه و شبه‌نظامیان ایران، اکنون تحت کنترل آقای اسد است.

ترکیه کماکان اراضی وسیعی در شمال غرب سوریه را در تصرف خود دارد، و نظامیان آمریکا هم در شمال شرق کشور حضور دارند.

حالا که جنگ فروکش کرده – گرچه آمریکا و اسرائیل به حملات هوایی ادامه می‌دهند – مردم سوریه کم‌کم به بخش‌هایی از کشور که جنگ ویران‌شان کرده برمی‌گردند.

با این ‌همه، بنا به آمار دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت پیش از جنگ سوریه هنوز یا در داخل کشور آواره‌ شده یا پناهجو هستند.

در حال حاضر سوریه با مشکلات تازه‌ای روبروست، از جمله شیوع ویروس کرونا و اقتصادی از هم پاشیده است.

© The Independent