تهران انفجار در کشتی ایران شهرکرد را «حمله خرابکارنه» خواند

نورنیوز: احتمال دست داشتن اسرائیل در این حادثه بسیار قوی است

عکس از نورنیوز

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حادثه رخ داده در یک کشتی کانتینربر ایرانی در مدیترانه را «حمله خرابکارانه» خواند و گفت این اقدام در تناقض آشکار با حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها است.

روز چهارشنبه یک شئ انفجاری به کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد» در آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه اصابت کرد که منجر به انفجار و آتش‌سوزی شد و در پی آن بخشی از بدنه آن کشتی آسیب دید.

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده روز شنبه در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت، گزارش‌های دریافتی حمله خرابکارانه به کشتی را که در تناقض آشکار با حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها است تائید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود، انجام اقدامات لازم در خصوص شناسایی عوامل این اقدام و پیگیری‌های لازم در این زمینه در ابعاد مختلف آن به طور جدی در دستور کار بخش‌های مختلف است.

همزمان در روز شنبه، پایگاه خبری نورنیوز از قول کسی که او را از اعضای تیم فنی بررسی‌کننده آثار حمله به کشتی معرفی کرده، گزارش داد که احتمال دست داشتن اسرائیل در این حادثه بسیار قوی است.

به گفته این فرد که هویت او مشخص نشده، با اشاره به برخورد اشیاء انفجاری از ارتفاع بالا به تعدادی از کانتینرهای روی کشتی، پرتابه‌ها می‌تواند از یک وسیله پروازی به سمت کشتی شلیک شده باشد.
تصاویر به دست آمده از کانتینر‌های آسیب دیده کشتی از آن است که احتمالا حمله با موشک هوا به سطح فاقد کلاهک جنگی قوی، یا راکت توپخانه‌ای هدایت دقیق بدون کلاهک جنگی، انجام شده است.

با توجه به نزدیک بودن محل رخداد با حریم دریایی اسرائیل، احتمال آن که حمله از سوی آن کشور و به تلافی حمله هشتم اسفند سپاه به کشتی اسرائیلی «هلیوس رِی» انجام شده باشد، دور از ذهن نیست.

این اظهارات در برخی رسانه‌های بین‌المللی، از جمله رویترز، بازتاب داشته است و مقام‌های اسرائیل هنوز به آن واکنش نشان نداده‌اند.

ایران موجودیت اسرائیل را به عنوان کشور به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تهدید به نابودی آن کرده‌اند. اسرائیل تحرکات نظامی و نفوذ ایران را در منطقه تهدیدی علیه خود می‌داند.