جاسوس نبود، بی‌خانمان بود

بازداشت مردی که در فرودگاه محل استقرار هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا پرسه می‌زد

بازرس نیروی هوایی آمریکا گفته است که این مرد نزدیک هواپیمای ریاست‌جمهوری «ایرفورس-۱»‌ نشده است- Official White House Photo by Adam Schultz

مردی بی‌خانمان که کلاهی با گوش‌های متصل «موشی»‌ به سر داشت، با وجود چندین لایه امنیتی در پایگاه نظامی که هواپیمای ریاست‌جمهوری ایالات متحده در آن نگهداری می‌شود، به مدت پنج ساعت در آنجا پرسه زد.

نیروی هوایی ایالات‌متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که آن اتفاق روز چهارم ماه فوریه در پایگاه مشترک هوایی «سنت‌اندروز» رخ داده است؛ جایی که آن عابر غیرمجاز توانست به باند هواپیمای سی-۴۰ راه یابد. او به هواپیمای «ایرفورس-۱»‌، که یک بویینگ ۷۴۷ و هواپیمای اختصاصی رئیس‌ جمهوری است، نزدیک نشد.

فرودگاه سنت‌اندروز، واقع در جنوب شهر واشنگتن، مبدأ پروازهای رئیس ‌جمهوری و مقام‌های مهم دولت ایالات متحده برای سفرهای دولتی و نیز محل ورود مهمانان عالی‌رتبه و سران کشورهای دیگر هنگام سفر به واشنگتن است.

مرد ناشناسی که به فرودگاه راه یافت، اتومبیل خود را به‌سوی آن پایگاه راند و پنج ساعت را در آنجا سپری کرد. به گفته خبرگزاری فرانسه، او در آن مدت، قبل از آن که مسئولان متوجه حضورش شوند، به سالن غذاخوری، ترمینال رسمی و جاهای دیگر رفت.

با وجود ظاهر غیرعادی و این واقعیت که او نمی‌دانسته به کجا رفته است، مقام‌های مسئول در پایگاه هوایی به‌سرعت متوجه حضور او نشدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارشی که در این باره منتشر شده است، «او یک کلاه قرمز روشن یا صورتی به سر داشت که تا نیمه گوش‌هایش را پوشانده بود و برجستگی‌های توپی مشخصی که روی کلاهش بود، به گوش‌های موشی شباهت داشت.»

این گزارش به بی‌دقتی نگهبانی محل در اصلی پایگاه اشاره کرده است که به‌ دلیل مشکلات شخصی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کووید-۱۹، حواسش پرت شده بود. نگهبان، با اینکه آن مرد کارت شناسایی نداشت، او را به داخل راه داد. او به‌دلیل وجود موانع و دروازه‌های خودکار معیوب، توانست به باند پرواز برسد.

آن مرد سپس سوار هواپیمای سی-۴۰ شد و در آنجا دو خدمه پرواز تحت آموزش او دیدند، اما به او ‌توجهی نکردند.

او سپس هنگام بازگشت به ترمینال، به‌دلیل رفتار مشکوکش مورد توجه قرار گرفت و ماموران امنیتی بازداشتش کردند.

ژنرال سمی، بازرس نیروی هوایی آمریکا، گفت که آن مرد به‌هیچ‌وجه نزدیک هواپیمای ریاست‌جمهوری «ایرفورس-۱»‌ نشده است. این هواپیما در فاصله‌ای دورتر از پایگاه پارک می‌شود و تحت محافظت لایه‌های متعدد امنیتی مراقبت می‌شود.

این گزارش نتیجه گرفته است که آن مرد، بی‌خانمان بوده است و در اتومبیل خود زندگی می‌کرده است و با وجود داشتن سوابق متعدد بازداشت، به نظر نمی‌رسیده است که نیت تخریب و آسیب‌زدن داشته باشد.

براساس این گزارش، او در پاسخ به پرسش‌ها گفته است که «به پایگاه آمده، چون می‌خواسته هواپیماها را ببیند.»

معلوم نیست که آیا این مرد با مجازاتی مواجه خواهد شد یا خیر.

© The Independent

بیشتر از جهان