هوش مصنوعی ذهن‌تان را می‌خواند و «عکس رخ یار» می‌کشد

پژوهشی تازه ممکن است به رایانه‌ها امکان بدهد که سلیقه‌های ذهنی را بیاموزند و درک کنند

این پژوهش ممکن است به رایانه‌ها این امکان را بدهد که سلیقه‌های ذهنی را بیاموزند و درک کنند - Pexels 

یک سامانه هوش مصنوعی طراحی شده است که می‌تواند بر اساس سلیقه افراد در آنچه آن را جذاب می‌خوانند، تصاویری را تولید کند. محققان دانشگاه هلسینکی و دانشگاه کپنهاگ روی این موضوع تحقیق می‌کردند که آیا یک رایانه می‌تواند ویژگی‌های چهره‌ای را که از دید یک نفر جذاب است، تشخیص دهد یا نه؟ 

در این بررسی، سیگنال‌های مغزی شرکت‌کنندگان گردآوری شد و بر اساس مقایسه با ارتباطات فرد در اپلیکیشن دوست‌یابی «تیندر» (Tinder)، با یک رابط مغز-رایانه (که جور بودن افراد با هم را پیدا می‌کند) ترکیب شد.

شبیه به همان اپلیکیشن محبوب دوست‌یابی، در اینجا چهره‌های تولید سامانه ایجاد شبکه عصبی (GAN) به کاربران نشان داده می‌شود اما به جای کشیدن انگشت بر روی صفحه لمسی به سمت چپ یا راست، در زمانی که پاسخ مغز آن‌ها با سیگنال‌های الکتریکی به کمک دستگاه الکتروسفالوگراف کنترل می‌شود، آن‌ها باید به خود چهره توجه کنند. سپس سامانه مغز-رایانه می‌تواند نظر فرد درباره جذاب بودن دیگران را بر اساس آن تصاویر درک و با ادغام داده‌های به دست آمده از چهره‌های قبلی، چهره‌ای کاملا جدید ایجاد کند.

پژوهشگران سپس به منظور آزمودن این که آیا این الگو کار می‌کند یا نه، برای هر شرکت‌کننده یک پرتره یا اصطلاحا نقاشی از صورت جدید تولید کردند و دریافتند که تصاویر جدید به میزان ۸۰ درصد با سلیقه کاربر همخوانی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخاییل اشپاپه، استاد و پژوهشگر ارشد از بخش روانشناسی و گفتاردرمانی دانشگاه هلسینکی، می‌گوید: «این پژوهش نشان می‌دهد که ما با مرتبط کردن یک شبکه عصبی مصنوعی با پاسخ‌های مغز، قابلیت ایجاد تصاویری را داریم که با سلیقه شخصی افراد همخوانی دارد. موفقیت در ارزیابی مقوله جذابیت، بسیار قابل توجه و مهم است زیرا این مسئله یک ویژگی محرک روانشناسی انگیزه است. رویکرد رایانه‌ای تاکنون در طبقه‌بندی تصاویر بر اساس الگوهای عینی بسیار موفق عمل کرده است. با افزودن پاسخ‌های مغزی، ما نشان می‌دهیم که می‌توان بر پایه ویژگی‌های روانشناختی از جمله سلیقه شخصی، تصاویر را شناسایی و تولید کرد.»

این پژوهش ممکن است به رایانه‌ها این امکان را بدهد که سلیقه‌های ذهنی را بیاموزند و درک کنند. مسئله‌ای که احتمالا می‌تواند در سایر موضوعات پژوهشی، سازوکار تصمیم‌گیری و همچنین سوگیری‌های ضمنی یا رفتارهای قالبی و کلیشه‌ای را نیز شناسایی کند.

اشپاپه می‌گوید: «در مطالعات قبلی، ما الگوهایی را طراحی کردیم که می‌توانستند ویژگی‌های ساده نقاشی‌های صورت را تشخیص دهند و کنترل کنند؛ ویژگی‌هایی از قبیل رنگ مو یا احساسات. هرچند افراد بر سر این که چه کسی بلوند است و چه کسی لبخند می‌زند توافق دارند، مسئله جذابیت یک موضوع چالش‌برانگیزتر برای تحقیق است. زیرا این موضوع با فرهنگ و فاکتورهای روانشناختی  درهم آمیخته و مرتبط است. فاکتورهایی که احتمالا نقشی ناخودآگاهانه‌ در سلیقه‌های شخصی و فردی ما بازی می‌کنند؛ برای مثال، ما اغلب به سختی می‌توانیم توضیح دهیم که چه چیزی دقیقا یک چیز یا یک شخص را زیبا می‌کند. زیبایی، در نوع نگاه بیننده است.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی