گزارش وال استریت ژورنال از حمله اسرائیل به کشتی‌های ایرانی در راه سوریه

«اسرائیل دو سال است که با مین‌گذاری دریایی می‌کوشد مانع انتقال محموله‌های حکومت ایران برای حکومت بشار اسد باشد»

تصویر منتشر شده از نفتکش سابیتی که در مهرماه ۹۸ در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت-عکس از شرکت ملی نفتکش ایران

مقامات آمریکا و کشورهای منطقه‌ای می‌گویند اسرائیل در حدود دو سال گذشته به چند کشتی حمله کرده تا اجازه ندهد حکومت ایران به حکومت بشار اسد در سوریه نفت و تسلیحات برساند. روزنامه «وال استریت ژورنالِ» نیویورک این خبر را در روز پنجشنبه به نقل از مقامات آمریکا و کشورهای منطقه منتشر کرد.

براساس این گزارش، اسرائیل از سلاح‌هایی مانند مین‌های دریایی برای حمله به کشتی‌های ایران یا کشتی‌هایی که محموله‌ها را از ایران به سوریه می‌برند، استفاده کرده است. دریای سرخ از جمله نواحی اصلی وقوع این حملات بوده است.

جمهوری اسلامی از اصلی‌ترین حامیان حکومت بشار اسد در سوریه در طی جنگ داخلی ده سال گذشته بوده است و علیرغم تحریم‌ها، میلیون‌ها بشکه نفت به این کشور رسانده است. به گفته سازمان غیرانتفاعی «صلح سبز»، تانکرهای نفت ایران نقشی کلیدی در قاچاق نفت و عبور  از کانال سوئز برای تحویل نفت به سوریه دارند. این سازمان در ضمن گفت این کشتی‌ها معمولا رادار خود را خاموش می‌کنند تا «گیر نیفتند». تصور می‌رود که از اوت ۲۰۱۸ تا ژوئیه ۲۰۱۹ ایران با همین روش توانسته ۱۷ میلیون بشکه نفت خام به سوریه برساند.

هفته‌نامه «اکونومیستِ» لندن در شماره این هفته خود در مطلبی با تیتر «چرا برخی کشتی‌ها در خاورمیانه پیش از تحویل بار خود ناپدید می‌شوند» به این پدیده «کشتی‌های ارواح» پرداخته بود. در این مطلب دهانه شمالی کانال سوئز با مثلث معروف برمودا مقایسه شده بود، چرا که برخی کشتی‌ها در آن ناگهان از چشم رادارها ناپدید می‌شوند و اما سر از مقاصد غیرقانونی مثل ساحل سوریه درمی‌آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش «وال استریت ژورنال» به سایر تاکتیک‌های مورد استفاده حکومت ایران برای انتقال محموله‌ها به سوریه اشاره شده است. مثلا اعلام مقصد قلابی، مبادله محموله نفت بین دو کشتی در میان آب‌های آزاد یا استفاده از تانکرهای قدیمی که دنبال کردن آنها روی رادارها سخت است.

خبر برخی حملات قبلا منتشر شده بود و ظن دست داشتن اسرائیلی‌ها می‌رفت، اما گزارش این روزنامه آمریکایی مستندترین نمونه از نقش داشتن تل‌آویو در این ماجرا است. 

اسرائیل معمولا حملات اینچنینی را بدون قبول عمومی مسئولیت انجام می‌دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، البته مسئولیت صدها حمله هوایی در خاک سوریه علیه حکومت ایران و متحدین آن همچون حزب‌الله لبنان را به عهده گرفته است. این حملات در هماهنگی با روسیه انجام می‌شوند که تحت رهبری ولادیمیر پوتین رابطه خوبی با اسرائیل داشته است. مقامات اسرائیل متفق‌القولند که باید جلوی مستقر شدن حضور حکومت ایران در نزدیکی مرزهای این کشور را بگیرند و مسکو از این خواسته حمایت می‌کند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که گیلا گاملیل،‌ وزیر حفاظت از محیط زیست اسرائیل، اخیرا حکومت ایران را متهم کرده که در اقدامی «اکوتروریستی» عامدانه باعث نشت نفت برای آلوده کردن سواحل اسرائيل شده است. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل (که بر خلاف خانم گاملیل از حزب مخالف نتانیاهو است) گفته مقامات نظامی این کشور هیچ شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در نشت عامدانه نفت ندارند.

در چند روز گذشته حملات موشکی متحدین بشار اسد به تجهیزات صحرایی نفتی در استان حلب واقع در شمال سوریه نیز جریان داشته است. «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که نزدیک به اپوزیسیون است  روز شنبه گفته در این حملات چهار نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. این موشک‌ها از کشتی‌های جنگی روسیه شلیک شدند و ده‌ها تانکر را در منطقه‌ای که تحت تسلط ترکیه و نیروهای سوری متحد با آن است منفجر کردند.

 دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید : «این انفجارها بزرگترین مورد در حمله موشکی به پالایشگاه‌های صحرایی هستند.» چند حمله مشابه در ماه‌های گذشته صورت گرفته است اما مسکو و دمشق مسئولیت آن‌ها را نمی‌پذیرند.