زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به کووید حاد هستند

«باید به مادران اطمینان خاطر داد که نوزادانشان چندان در معرض خطر نیستند»

از هر ۱۰ زن باردار که به هر دلیل در بیمارستان بستری می‌شوند، یک زن به کووید-۱۹ مبتلا است-JACK GUEZ / AFP

بنا بر پژوهش‌های جاری بین‌المللی، زنان باردار در مقایسه با دیگر زنان، بیشتر در معرض ابتلا به نوع حاد کووید-۱۹ هستند.

بر اساس یک پژوهش که با همکاری دانشگاه بیرمنگام و سازمان بهداشت جهانی انجام ‌شده، موارد بستری یا الزام به استفاده از دستگاه‌های تنفسی (اَنکوباسیون)، در زنان باردار بیش از دیگر زنانی است که در سنین باروری بوده اما حامله نبوده‌اند.

زنان بارداری که در گروه‌های اقلیت یا مبتلا به بیماری‌هایی از جمله فشارخون، اضافه‌وزن مفرط و دیابت قرار دارند، به شکلی ویژه‌ در معرض خطر بیشتر هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش که روز پنجشنبه در نشریه «بریتیش مدیکال ژورنال» (بی ام جِی) منتشر شد، بخشی از یک مجموعه مطالعات و داده‌ها است که از آوریل سال گذشته آغاز شده و در دنباله گزارش دیگری ارائه شده که آن هم در ماه اوت در این نشریه به چاپ رسیده است.

این گزارش چکیده نتایج ۱۹۲ پژوهش در مورد پیامدهای کووید-۱۹ بر زنان باردار و نوزادان آن‌ها است که ۱۱۵ پژوهش دیگر را به مطالعات اوت سال گذشته‌ افزوده است.

این گزارش اعلام می‌دارد که از هر ۱۰ زن باردار که به هر دلیل در بیمارستان بستری می‌شوند، یک زن به کووید-۱۹ مبتلا است.

در مجموع، ۳۳۹ زن باردار که به کووید-۱۹ آلوده بودند، به دلایل مختلف جان سپرده‌اند (دوصدم درصد از ۴۱ هزار و ۶۶۴ زن در ۵۹  پژوهش) اما مجموع تعداد نوزادانی که مرده متولد شدند یا کمی پس از تولد درگذشتند، در زنانی که تصور می‌شد به ویروس کرونا آلوده بودند یا آلودگی آن‌ها تایید شده بود، پایین بوده است.

معمول‌ترین عارضه بالینی کووید-۱۹ در زنان باردار، تب (۴۰ درصد) و سرفه (۴۱ درصد) بوده است؛ هرچند زنان باردار یا تازه باردار شده در مقایسه با زنان جوان غیرباردار در آلودگی به ویروس کرونا کمترعوارض داشته‌اند.

بالا بودن سن مادر باردار، اضافه‌وزن، رنگین‌پوست بودن و ابتلا به بیمارهای زمینه‌ای از جمله فشارخون مزمن و دیابت، از عوامل ابتلای زنان باردار به نوع حاد ویروس کرونا به شمار می‌روند.

هرچند شواهد موجود در این پژوهش حاکی از ارتباط میان کووید حاد و فشارخون و دیابت بارداری در زنان حامله است اما نگارندگان این گزارش می‌گویند که برای ارزیابی قطعی عوامل خطر در دوران بارداری و کووید-۱۹، به داده‌های بیشتری نیاز است.

دکتر جان آلوتی، از مرکز همکاری‌های دانشگاه بیرمنگام و سازمان بهداشت جهانی برای سلامت زنان جهان، می‌گوید: «بر مبنای تحقیقات ما، زنان باردار را باید در رده افرادی قرار داد که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید حاد قرار دارند. همچنین باید به مادران اطمینان خاطر داد که نوزادانشان چندان در معرض خطر نیستند.»

پرفسور شکیلا تانگاراتینام، یکی از نویسندگان این گزارش و از مدیران مرکز همکاری‌های سازمان بهداشت جهانی برای سلامت زنان، می‌افزاید: «در شرایط کنونی که داده‌ها به ‌سرعت ارائه می‌شود، تحقیقات جاری ما که با روش‌های قاطع انجام و مرتبا به‌روز می‌شود، برای پاسخ به پرسش‌های پژوهشی به منظور شکل دادن به سیاست‌های بهداشتی و اخذ تصمیمات بالینی بسیار مهم است. زنان باردار و کارکنان بخش‌های درمانی باید در تصمیمات خود از جمله نحوه گذراندن دوران بارداری و تزریق واکسن، خطرات مضاعفی را که متوجه زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ است، در نظر بگیرند.»

© The Independent

بیشتر از جهان