قرارداد چین و روسیه برای احداث پایگاه مشترک در ماه

این دو ابرقدرت آسیایی توافق کرده‌اند تا از نزدیک روی طراحی، انجام و ارائه این پروژه با یکدیگر همکاری کنند

ماه آوریل امسال شصتمین سالگرد سفر انسان به فضا است - NASA / AFP

آژانس فضایی پکن روز سه‌شنبه اعلام کرد روسیه و چین قراردادی امضا کرده‌اند تا یک ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماه بسازند که «به روی تمام کشورهای علاقه‌مند باز» خواهد بود.

اداره ملی امور فضایی چین در بیانیه‌ای گفت، این دو کشور «از مجموع تجربه خود در علوم، تحقیقات و طرح‌های فضایی و همچنین تجهیزات و فناوری فضایی بهره خواهند جست تا به صورت مشترک نقشه راهی برای احداث ایستگاه بین‌المللی علمی، تحقیقاتی در ماه پایه‌ریزی کنند.»

گرچه هنوز هیچ بازه زمانی برای این پروژه تعیین نشده است اما به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از آژانس فضایی «روس‌کاسموس» روسیه، این ایستگاه علمی در ماه به عنوان «تسهیلاتی پیچیده برای تحقیقات و آزمایشات تجربی روی سطح و یا مدار ماه» توصیف شده است. 

به گفته روس‌کاسموس، این ایستگاه بعد از احداث، امکان انجام طیفی از تحقیقات فرارشته‌ای را فراهم می‌آورد، از جمله «فناوری‌های آزمایش‌گیری درباره امکان انجام عملیات‌های طولانی بدون انسان تا زمانی که بتوان وجود انسان را بر روی ماه محقق کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو ابرقدرت آسیایی توافق کرده‌اند تا از نزدیک روی طراحی، انجام و ارائه این پروژه با یکدیگر همکاری کنند.

چن لان، تحلیل‌گر و متخصص برنامه فضایی چین، به آژانس خبری فرانسه گفت این پروژه «اقدامی عظیم» است.

روسیه در دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشگام اکتشافات فضایی بود اما بعد از فروپاشی شوروی، تلاش‌های این کشور پشت پرده اقدامات ایالات متحده و چین رفت. این کشور اولین کشوری بود که توانست انسانی را به فضای خارج از جو زمین بفرستد.

درواقع، ماه آوریل امسال شصتمین سالگرد اولین سفر به فضا با انسان توسط روسیه خواهد بود که طی آن یوری گاگارین توانست یک دور کامل در مدار زمین بچرخد.

اولین ماموریت حامل انسان ناسا، آژانس فضایی ایالات متحده، یک ماه بعد از اقدام جماهیر شوروی در ماه مه ۱۹۶۱ اتفاق افتاد و طی آن آلن شپرد به فضا فرستاده شد.

چین در زمینه اکتشافات فضایی کمی دیر عمل کرده است و اولین سفینه فضایی حامل انسان خود را در اکتبر ۲۰۰۳ به فضا فرستاد که در آن یانگ لیوی به پروازی ۲۱ ساعته رفت. اما ماه دسامبر گذشته چین ظرفیت روزافزون خود در فضا را به نمایش گذاشت، وقتی ماموریت بدون انسان «چانگ» توانست نمونه‌‌هایی از ماه را به زمین آورد و چین را به سومین کشوری تبدیل کند که با موفقیت توانسته سنگ‌هایی از ماه را جمع‌آوری نماید.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی