دلیل احمد خاتمی برای مخالفت با اف‌ای‌تی‌اف: به دخل و خرجمان پی می‌برند

گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف در زمینه شفافیت مالی و مقابله با پولشویی در حوزه بین‌المللی فعالیت می‌کند

احمد خاتمی از اعضای شورای نگهبان- ATTA KENARE / AFP

یکی از اعضای شورای نگهبان در مخالفت با تصویب لوایح گروه ویژه اقدام مالی موسوم به اف‌ای‌تی‌اف می‌گوید، با این اقدام «دشمن» پی به جزئیات دخل و خرج ما خواهد برد.

به گزارش انتخاب، احمد خاتمی با بیان این که خروجی اف‌ای‌تی‌اف سلطه اقتصادی بر نظام اسلامی است، گفت که دشمن از این طریق دخل و خرج ما را متوجه می‌شود.

وی افزود، «شفافیت دخل و خرج کشور ما چه ربطی به این دشمنان فضول دارد؟ این‌ها فضول‌هایی هستند که در تصمیم‌گیری‌هایشان از آمریکا تأثیر می‌پذیرند و اعضایش را دشمنان ایران تشکیل می‌دهند، از این رو این قرارداد اف‌ای‌تی‌اف را مصداق سلطه می‌دانم و هرگز به آن رأی نخواهم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف (FATF) که در زمینه شفافیت مالی و مقابله با پولشویی در حوزه بین‌المللی فعالیت می‌کند، از ایران خواسته بود تا با اصلاح مواردی مشخص، ساختار مالی و بانکی خود را با قوانین و مقررات این سازمان بین‌المللی تطبیق دهد. 

لوایح اول و دوم تصویب شده‌اند، اما لوایح سوم و چهارم در مجلس تصویب و در شورای نگهبان رد شدند و پس از آن، مدت‌هاست که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده‌اند.

با تصویب‌نشدن این دو لایحه، گروه ویژه اقدام مالی از دوم اسفندماه ۱۳۹۸، نام ایران را به‌دلیل عمل نکردن به اقدام‌های لازم برای شفافیت مالی، در فهرست سیاه خود قرار داد.

در حال حاضر، با درخواست رئیس‌جمهوری از رهبر جمهوری اسلامی و تأیید او، این دو لایحه بار دیگر در مرحله بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته‌اند.