درخواست از شمخانی برای انتشار گزارش اعتراض‌های آبان ۹۸

نحوه تعدیل قیمت حامل‌های انرژی «موجب وارد شدن خسارت‌های قابل‌پیشگیری به کشور شد»

«بیش از ۸۵ درصد از جان‌باختگان در شهرستان‌های تهران در هیچ‌یک از تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته‌اند»-Hadi Zand/ISNA

‌نماینده تهران و عضو هیئت‌رئیسه مجلس، از دبیر شورای عالی امنیت ملی خواست گزارش روند رسیدگی و اقدامات این شورا به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های کشته‌شدگان آبان ۹۸ را منتشر کند.

محسن پیرهادی، به روزنامه همشهری گفت که نامه‌ای به دبیرخانه شورای امنیت ملی ارسال کرده و در آن از علی شمخانی خواسته است «گزارش دلجویی از خانواده جان‌باختگان حوادث آبان ماه ۹۸» را منتشر کند. پیرهادی در ادامه گفت: «پیگیری خواهم کرد تا با انتشار بخش غیر محرمانه آن برای عموم همگان در جریان این اقدامات مؤثر و سازنده اجتماعی و سیاسی قرار گیرند.»

اقداماتی که این نماینده مجلس از آن یاد کرد شامل «دلجویی از خانواده جان‌باختگان، پرداخت دیه به خانواده همه جان‌باختگان اعتراض‌ها و اتخاذ تدابیر لازم درباره کشته‌شدگان مسلح» می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی شمخانی، در جدیدترین اظهارنظر نسبت به وقایع آبان ۹۸، گفت نحوه اجرای تعدیل قیمت حامل‌های انرژی «موجب وارد شدن خسارت‌های قابل‌پیشگیری به کشور شد.»

شمخانی با اشاره به افزایش قیمت بنزین در سال گذشته گفت: «تعدیل قیمت حامل‌های انرژی همواره در ردیف پرحاشیه ترین تصمیمات دولت‌ها بوده است» که در آبان ۹۸ موجب شکل‌گیری بحران امنیتی برای کشور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی شمخانی، آذرماه سال گذشته، در روند رسیدگی به آنچه از سوی مقامات جمهوری اسلامی «حوادث آبان ۹۸» نامید می‌شود به دیدار خانواده‌های کشته‌شدگان رفت.

شمخانی در آن زمان گفت: «بیش از ۸۵ درصد از جان‌باختگان رخدادهای اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچ‌یک از تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته‌اند و به‌صورت مشکوک با سلاح‌های سرد و گرم غیرسازمانی کشته‌شده‌اند؛ لذا اجرای پروژه کشتی‌سازی از سوی معاندین در این منطقه قطعی است.»

شمخانی طی نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی درخواست مدیریت وضعیت جان‌باختگان و مصدومین حوادث بعد از اصلاح قیمت بنزین را مطرح کرده بود. آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ گفت: «هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هر گروه با جهتی که به رأفت اسلامی نزدیک‌تر است، عمل شود.»

گزارش تهیه‌شده توسط علی شمخانی تاکنون به‌صورت علنی منتشرنشده است.

اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ در ایران به دنبال انجام مجدد سهمیه‌بندی بنزین در ایران و افزایش ۲۰۰ درصدی آن در ۲۴ آبان ۱۳۹۸ آغاز شد.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی، تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات در سراسر ایران را «۱۵۰۰ نفر شامل ۴۰۰ زن، ۱۷ نوجوان و تعدادی از مأموران امنیتی و پلیس اعلام کرد.»

سال گذشته، دادستان کل کشور نیز از معترضان خواسته بود به‌صورت کتبی یا از طریق رسانه‌های مجازی اعتراض کنند.

محمدجعفر منتظری گفته بود: «یکی از روش‌های اعتراض نوشتن نامه کتبی به‌صورت فردی یا گروهی است. روش دیگر استفاده از رسانه‌های زیادی است که ما داریم همچون صداوسیما و فضای مجازی که می‌توان از طریق آن اعتراض کرد.»

در زمان اعتراض سراسری به افزایش قیمت بنزین در سال گذشته، اینترنت در ایران با اختلال روبرو شد و دسترسی به اغلب سرویس‌های داخلی و خارجی تا ۱۰ روز ممکن نبود.