تروئیکای روسیه، چین و آمریکا برای صلح افغانستان تشکیل جلسه می‌دهد

نشست سه‌جانبه روسیه، آمریکا و چین به علاوه پاکستان، ۱۸ مارس در مسکو برگزار می‌شود

در نشست مسکو علاوه بر سه طرف اصلی، پاکستان نیز شرکت دارد. نمایندگان دولت و طالبان و دولت قطر نیز به عنوان مهمان دعوت شده اند-Yuri KADOBNOV / AFP

دولت روسیه هفته آینده نشست صلحی را با نام «تروئيکا توسعه یافته» برای پیشبرد روند صلح افغانستان، در مسکو برگزار می‌کند و از جناح‌های مختلف برای شرکت در آن دعوت کرده است.

تروئیکا در اصطلاحات سیاسی به معنای نشست یا مذاکرات سه‌جانبه است، اما روسیه به این دلیل آن را تروئیکای توسعه یافته می‌خواند که علاوه بر روسیه، چین و آمریکا، پاکستان نیز به این نشست دعوت شده است.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، با فرستادن دعوت‌نامه به شخصیت‌های مختلف سیاسی در افغانستان گفته است که این نشست با ریاست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گشایش خواهد یافت.

قرار است شرکت‌کنندگان این نشست در تاریخ ۱۸ مارس سال جاری در شهر مسکو با همدیگر گفت‌وگو کنند.

دولت روسیه هدف از این نشست را «تسریع روند مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه برای رسیدن به توافقات سیاسی در مورد پایان منازعه چندساله افغانستان» خوانده شده است.

مساله مصالحه ملی در افغانستان بین دولت و طالبان، موضوع اصلی این نشست است.

علاوه بر اعضای اصلی مذاکرات تروئیکا، دو نماینده از حکومت افغانستان و دو نماینده دیگر از شورای عالی مصالحه ملی جمهوری اسلامی افغانستان دعوت شده‌اند. روسیه همچنین بین شش تا هفت رهبر جریان‌های اصلی سیاسی افغانستان و پنج نماینده گروه طالبان را به این نشست دعوت کرده است.

نمایندگان دولت قطر نیز به عنوان مهمان در این مذاکرات حضور خواهند داشت.

دولت روسیه پیش از این نیز چنین نشستی در ۲۰ آوریل سال ۲۰۱۹ برای صلح افغانستان در مسکو برگزار کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه در آن زمان گفت که برگزاری این نشست‌ها در چارچوب تلاش بازیگران جهانی برای ایجاد شرایط مساعد در راستای روند صلح در افغانستان صورت می‌گیرد.

آن نشست نمایند‌گان ویژۀ ایالات متحدۀ آمریکا، چین و روسیه برای افغانستان با توافق روی هشت موضوع پایان یافت.

طرف‌ها توافق کردند که به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان حرمت بگذارند، افغانان و طالبان را تشویق کنند که پشت میز گفت‌وگو بنشینند و در گفت‌وگوهای صلح نمایند‌گان افغانستان به‌شمول نمایند‌گان حکومت حضور داشته باشند.

در خبرنامه سفارت روسیه آمده‌ بود که هر سه کشور برای رسیدن به یک آتش‌بس میان طرف‌های درگیر جنگ افغانستان خواهند کوشید و برای ادامه مبارزه با تروریسم در افغانستان کمک خواهند کرد. همچنین سه کشور توافق کردند که برای پشتیبانی از روند صلح، از خروج مسؤولانه نیروهای خارجی از افغانستان استقبال می‌کنند.

بیشتر از جهان