وزیر خارجه عربستان با امیر قطر در مورد گسترش روابط دوجانبه گفتگو کرد

راه‌های توسعه روابط دو کشور و مقابله با تهدیدهای مشترک محور گفتگوی مقام‌های قطر و عربستان سعودی بود

وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه برای یک دیدار رسمی وارد دوحه، پایتخت قطر شد-Qatar Amiri Diwan / AFP

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان ساعتی پیش در دوحه دیدار کردند. در این دیدار روابط دو کشور عربستان و قطر و راه‌های ارتقای آن در همه زمینه‌ها بررسی شد.

گفتگو در مورد تحولات و رویدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوعات مورد علاقه مشترک بخش دیگری از این گفتگوی دیپلماتیک بود.

همچنین فیصل بن فرحان صبح امروز، ۸ مارس با معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، جلسه‌ای رسمی برگزار کرد.

در این جلسه نیز علاوه بر بررسی راه‌های توسعه روابط دو کشور در مورد اهمیت ارتقای اقدامات مشترک کشورهای حوزه خلیج فارس و مقابله با اقدامات تهدید‌کننده امنیت و ثبات منطقه و جهان گفتگو شد. علاوه بر این موضوعات درباره تحولات بین‌المللی نیز تبادل نظر صورت گرفت.

وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه برای یک دیدار رسمی وارد دوحه، پایتخت قطر شد.

این دیدار پس از رفع اختلافات میان عربستان و قطر در نتیجه اجلاس العلا انجام شد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در دی‌ماه امسال توافق کردند روابط دیپلماتیک، تجاری و مسافرتی خود را با قطر، که از سال ۲۰۱۷ قطع شده بود، برقرار کنند. شورای همکاری خلیج فارس در جریان اجلاس العلا که دی ماه در عربستان برگزار شد، به توافق رسید تا انسجام بین کشورهای عضو آن شورا را بازگرداند.

در رویدادی مرتبط با این سفر، دوحه امروز تلاش برای هدف قرار دادن بندر راس تنوره و تأسیسات نفتی آرامکو در ظهران را محکوم کرد. قطر هدف قرار دادن تأسیسات حیاتی نفتی را اقدامی خرابکارانه دانست که همه موازین و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

وزارت نیروی عربستان سعودی شامگاه یکشنبه تایید کرد که یک پهپاد به مخزن نفتی در بندر راس تنوره برخورد کرده است. راس تنوره یکی از بزرگترین مراکز بارگیری نفتکش‌ها در دنیاست.

همچنین گزارش شده است که ترکش یک موشک بالیستیک در نزدیکی منطقه مسکونی ظهران عربستان فرود آمده است.

سخنگوی وزارت نیروی عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت که هیچ‌یک از این حملات باعث کشته شدن کسی یا آسیب رسیدن به ساختمان‌های محل نشده است.

بیشتر از جهان