استرالیا و افزایش واردات مت‌آمفتامین از ایران

«تولید بیش از حد این محصول در ایران باعث شده است تا آن‌ها به سمت مصرف‌کنندگان سایر نقاط جهان حرکت کنند»

استرالیا یکی از پردرآمدترین بازارها برای فروش مت‌آمفتامین است - DANIEL ROLAND / AFP

کارشناسان می‌گویند یک درختچه همیشه سبز که در نقاط مرکزی افغانستان می‌روید برای افرادی که با مصرف ماده مخدر شیشه در استرالیا مبارزه می‌کنند، معضل اساسی ایجاد کرده است. 

گیاه «افدرا» که نام محلی آن عمان است، پیش‌تر تنها برای آتش افروختن مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما در حال حاضر این گیاه از طریق افغانستان وارد ایران می‌شود؛ جایی که تولیدکنندگان دارو از آن ماده «آفدرین» استخراج می‌کنند. آفدرین عنصر پیش‌ساز و اولیه در ساخت و تولید ماده مخدر شیشه است. 

الکساندر سودرهلم محقق دانشکده اقتصاد لندن می‌گوید: «عملیات استخراج آفدرین از سال ۲۰۱۸ در این منطقه افزایش یافته و در نتیجه تولید مت‌آمفتامین یا شیشه هم بیشتر شده است.» 

آقای سودرهلم اظهار داشت: «تولید بیش از حد این محصول در ایران باعث شده است تا آن‌ها به سمت مصرف‌کنندگان سایر نقاط جهان حرکت کنند و البته که استرالیا یکی از پردرآمدترین بازارهای مصرف‌کننده برای فروش مت‌آمفتامین است. قیمت‌ها به شدت بالا است، حتی بیشتر از خرده‌فروش‌های خیابانی در ایران.» 

بنا به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز» در حالی که احتمال می‌رود بسته شدن مرزها -به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹- به کاهش قاچاق مواد مخدر کمک کند، آقای سودرهلم و پلیس جنایی استرالیا معتقدند که گروه‌های جنایی به کمک مرزهای هوایی و دریایی خود را با شرایط  موجود وفق داده‌اند و محصولات قاچاق را به کشور وارد می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس فدرال استرالیا می‌گوید طی سال‌های اخیر میزان ورود محموله‌های بزرگ مت‌آمفتامین از ایران به این کشور بیشتر شده است. سال گذشته بطری‌های آب وارداتی از ایران در «نیو ساوت ولز» ضبط شدند که حاوی ۸۰ میلیون دلار مت آمفتامین مایع بود. 

تاد هانتر، فرماندهی پلیس فدرال استرالیا (ای‌اف‌پی) می‌گوید که محققان کلاهبرداری دیگری را کشف کردند که در آن افراد بی‌گناه جامعه مهاجران ملبورن با فریبکاری و ناخواسته به عنوان پیک‌های موارد مخدر، مورد سوءاستفاده قاچاقچی‌ها قرار گرفتند. 

فرمانده هانتر می‌گوید که شش قربانی این طرح فکر می‌کردند به تجارت قانونی محصولات ضدعفونی‌کننده، مواد بهداشتی مانند شامپو، وسایل روشنایی یا قاب عکس مشغول‌اند. 

کام رزم‌آرا یکی از اعضای کمیته انجمن ایرانیان مقیم استرالیا گفت که گروه وی از این عملیات غیرقانونی و کلاهبرداری خبر نداشتند تا این‌که پلیس هفته گذشته پیرامون این موضوع یک بیانیه مطبوعاتی صادر کرد. 

آقای رزم‌آرا و سایر افراد نگرانند که این عملیات قاچاق مواد مخدر به شکلی ناعادلانه آبروی سایر افراد جامعه ایرانی مقیم استرالیا را لکه‌دار کند. 

آقای رزم‌آرا گفت که این جامعه همواره رابطه خوبی با نیروی پلیس ویکتوریا داشته است و امیدوار است که در آینده با ای‌اف‌تی هم ارتباط برقرار کند و با همکاری آن‌ها به آموزش اعضای جامعه بپردازد. 

یافتن سران سندیکای مواد مخدر برای مقامات یک چالش بزرگ است. 

فرمانده هانتر گفت که برای هدف قرار دادن قاچاق مواد مخدر از خاورمیانه با همتایان خود در ترکیه و امارات متحده عربی همکاری خوبی داشته است، اما پاسخ به این که چه کسی در راس این سندیکا ایستاده «بسیار دشوار» است. 

آقای سودرهلم می‌گوید: «احتمالا مقامات دولتی فاسد و مشاغل قانونی به جنایتکاران و کلاهبرداران کمک می‌کردند تا مواد مخدر را از افغانستان به ایران و سپس به مناطق دیگر ارسال کنند. 

اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر زندانی می‌شوند، مصرف‌کنندگان مواد یا قاچاقچیان و فروشندگان مواد در سطوح پایین هستند.»

بیشتر از جهان