دستگیری همسر ال‌چاپو به اتهام قاچاق مواد مخدر

اِما کرونل آیسپورو ۳۱ ساله و دارای تابعیت دوگانه مکزیکی-آمریکایی در واشینگتن دستگیر شد

اِما کرونل آیسپورو، همسر خواکین "ال‌چاپو" سرکرده دارودسته مواد مخدر مکزیک - Angela Weiss / AFP

به گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده (دی.او.جی) همسر خواکین "ال‌چاپو" گوزمن لوئرا سرکرده بدنام دارودسته مواد مخدر مکزیک به اتهام قاچاق بین‌المللی مواد مخدر دستگیر شده است.

مقامات رسمی روز دوشنبه در فرودگاه بین‌المللی دالس در واشینگتن دی‌سی، «اِما کرونل آیسپورو» ۳۱ ساله و دارای تابعیت دوگانه مکزیکی-آمریکایی را دستگیر کردند.

او به دست داشتن در توزیع مواد مخدری مثل کوکائین، متامفتامین، هروئین و ماری‌جوآنا در ایالات متحده متهم است. او هم‌چنین متهم است که در نقشه فرار سال ۲۰۱۵ آقای گوزمن لوئرا از زندانی در مکزیک و همچنین نقشه فرار وی پس از دستگیری مجدد در سال ۲۰۱۶ دست داشته است.

طبق اسناد دادگاه خانم آیسپورو متهم به دست داشتن در توزیع بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم ماده مخدر ماری‌جوآنا، بیش از ۵۰۰ گرم متامفتامین و بیش از ۵ کیلوگرم کوکائین است.

آقای گوزمن لوئرا در سال ۲۰۱۹ بابت سرکردگی دارودسته سینالوئا در دادگاه فدرال نیویورک محکوم به حبس ابد شد. اداره تحقیقات فدرال(اف‌بی‌آی) ایالات متحده زمانی اعلام کرده بود "این دارودسته از لحاظ حجم قاچاق مواد مخدر در جهان مقام اول را دارد."

در مورد سابقه خانم آیسپورو جزئیات بیش‌تری در اظهار‌نامه یکی از ماموران اف‌بی‌آی علیه وی آمده است. طبق این سند گویا پدر وی عضو دارودسته سینالوئا بود و به همراه برادر وی به اتهام حمل اسلحه و مواد مخدر در مکزیک دستگیر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اظهارنامه هم‌چنین آمده است خانم آیسپورو "در مسیر بزرگ شدن با صنعت قاچاق مواد مخدر آشنایی داشت" و هنگام نوجوانی با داشتن آگاهی کامل از کسب و کار ال‌چاپو با وی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج هم دو دختر دوقلو بوده است.

طبق گزارش‌ها هنگامی که ال‌چاپو در سال‌های بین ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ برای فرار از بازداشت مخفی شده بود همسرش پیام‌رسان بین او و دستیارانش بود و پس از دستگیری وی در فوریه ۲۰۱۴ نیز همچنان این نقش را داشته است.

طبق یکی از این پیام‌ها که در دادنامه آمده است ال‌چاپو به یکی از تولیدکنندگان هرویین به نام کلیتو گفته بود تولید را افزایش دهد.

در آن پیام آمده بود: به کلیتو سلام برسان و بگو تولید را افزایش دهد. درآمد کم است. بگو لطف کند فروش اول را به من بدهد، چون این جا مخارج زیادی دارم.

طبق ادعای وزارت دادگستری ایالات متحده خانم آیسپورو فقط پیام‌رسان نبود و در سال ۲۰۱۵ در نقشه فرار زیرزمینی و پرسروصدای ال‌چاپو از زندان آلتیپلانو مکزیک نقش داشت و به پسران وی ایوان، آلفردو و اویدیو و یکی از بلندپایگان سابق دارودسته که اکنون با شهادت‌هایش با مقامات همکاری می‌کند فعالانه کمک کرد.

در این اظهارنامه آمده است: کرونل، ایوان، آلفردو، اویدیو و شاهد شماره یک در جلسه‌ای در مورد ایجاد راه زیرزمینی به آلتیپلانو و فراری دادن گوزمن از زندان به توافق رسیدند. شاهد شماره یک، کرونل، ایوان، آلفردو و اویدیو همگی می‌دانستند هدف از فراری دادن گوزمن جلوگیری از استرداد او به ایالات متحده و تداوم سرکردگی وی در دارودسته سینالوئا و قاچاق مواد مخدر است.

خانم آیسپورو متهم است که بعد از دستگیری مجدد همسرش و برگرداندن وی به زندان آلتیپلانو حدود ۱۰۰ هزار دلار به شاهد شماره یک داده است تا فرار دیگری را سازمان بدهد. بعد هم که ال‌چاپو به زندان دیگری در سیوداد خوارز انتقال یافت خانم آیسپورو به شاهد شماره یک گفت برای برگرداندن وی به زندان قبلی ۲ میلیون دلار به مقامات زندان مکزیک رشوه داده است و بنابراین می‌توان نقشه فرار دیگری را سازمان داد.

خانم آیسپورو هر روز در جلسات محاکمه ال‌چاپو شرکت می‌کرد و به این دلیل که در نزدیکی تالار دادگاه، از طریق تلفن همراه، با آقای گوزمن تماس‌های غیرمجاز و غیرقانونی برقرار می‌کرد مورد بازخواست دادستان قرار گرفت.

© The Independent

بیشتر از جهان