صالح: مثل امام حسین به صلح آمرانه «نه» می‌گویم

معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان طرح صلح آمریکا را آمرانه و خلاف قانون اساسی خواند

امرالله صالح - ارگ

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، با تایید دریافت نامه تهدیدآمیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید دولت افغانستان از بمب، توطئه، غوغا و نامه نمی‌ترسد و جوهر زعامت خود را نشان خواهد داد. 

او در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت مارشال قسیم فهیم در کابل گفت: «جوهر زعامت در همین لحظه معلوم می‌شود که از نامه، از بمب، از دسیسه و از غوغا، نترسد نلرزد و سر اصول بایستد. ما از این نامه نه نگران هستیم نه در موضع ما تغییر به‌وجود می‌آید.» 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای که دیروز متن آن افشا شد، هشدار داده است که دولت افغانستان به دولت انتقالی صلح تن دهد و در نشست بزرگ آمریکا برای صلح افغانستان که به مدیریت سازمان ملل متحد و شرکت کشورهای منطقه برگزار خواهد شد، حضور یابد. در این نامه همچنین گفته شده است که آمریکا از دولت ترکیه می‌خواهد نشستی در سطح رهبران افغانستان با طالبان برگزار کند تا ظرف چند هفته توافق‌نامه صلح را نهایی کنند. 

اشرف غنی نیز این نامه را کاغذ خیالی خوانده و رد کرده است. 

آقای صالح نیز امروز گفت: «از آمریکایی‌ها، غربی‌ها به‌عنوان کسانی که ما را کمک کرده‌اند متشکر هستیم، ممنون هستیم. بسیار کمک کرده‌اند و حق دارند که در مورد سرنوشت ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و چند هزار سرباز ناتو کنفرانس برگزار کنند، مصاحبه انجام دهند، نامه بنویسند و با طالبان مذاکره کنند. این حق مشروعشان است. اما این حق مشروع ما هم است که سرنوشت ۳۵ میلیون انسان افغانستان را مطابق تقویم دیگران به سازش و معامله نگیریم. این حق ما است. کسی که حق می‌دهد که به خاطر ۲۵۰۰ سرباز ۲۵۰۰ هزار راه را جست‌وجو کند، من هم به عنوان یک فرد از ۳۵ میلیون انسان حق گزینه‌های خود را دارم و به این گزینه‌ها باید احترام گذاشته شود. بله فقیر هستیم، بله بیچاره هستیم، متکی به کمک هستیم ولی فخر بزرگ ما همین است که همین مسائل کمر عزت ما و بال افتخارات و سربلندی ما را در طول تاریخ نشکسته است.» 

این شاید حساس‌ترین لحظات تاریخ معاصر افغانستان باشد که دولت این کشور با آمریکا بر سر مسیر سیاسی این کشور دچار اختلاف شدید شده است. برخی از رهبران سیاسی افغانستان با طرح آمریکا اعلام همنوایی کرده‌اند. طالبان تاکنون موضع خود را روشن نکرده است. 

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه کشور پیش‌تر گفت که نباید از نامه آمریکا ترس داشت و طرح‌های مختلف را باید مورد بررسی قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای صالح می‌گوید که موضع دولت افغانستان با آمریکا روشن بوده است و آن‌ها فقط یک خواسته اساسی را در جریان مذاکرات با آمریکا مطرح کرده‌اند. 

او گفت: «خواسته ملت افغانستان و این نظام این است که ما نمی‌ةوانیم حق رای را از مردم افغانستان سلب کنیم. اگر مشکل در وجود راس حکومت است که اگر بر سر اصول به توافق برسیم دیگر مسائل را هم می‌توانیم حل کنیم. سر مسائل اصلی معامله و سازش نمی‌کنیم. تصمیم‌های سخت می‌گیرم. قانون اساسی افغانستان را که به ما فخر داده است که افغانستان را به یک احساس همگانی ترسیم کنیم، معامله نمی‌کنیم.» 

او همچنین گفت که دولت حاضر است بر سر تاریخ انتخابات زودهنگام حرف بزند. انتخاباتی که نظارت‌شده‌ترین انتخابات تاریخ بشر باشد، اما ابدا حاضر به تعطیل قانون اساسی نیست. 

او در آخر با اشاره به قیام امام حسین گفت: «اگر لحظه‌ای آمد که معامله انجام شود، من به حیث یک مسلمان مثل امام حسین می‌ایستم و نه می‌گویم. باز آن وقت، سینه چاک چاک از فشنگ پاکستانی و طالبان شرف دارد به این که بر سر سرنوشت قوم خود معامله کنم و بگویم که تو حق رای نداری. این که از این به بعد از مدرسه حقانی می‌آید و از تو امتحان دین می‌گیرد. یکی از این بندها چیست؟ این است که ما نیاز به ایجاد شورای عالی شریعت داریم. کشوری که در دامنش مولانا زاده شده ملتی که نام فرزندش امام ابوحنیفه است، حالا دو تا ملا از مدرسه حقانیه برایش جواز دین صادر کند؟»