عبدالله: نباید از طرح صلح آمریکا خوف داشت

آقای عبدالله در مراسمی به مناسبت هشت مارچ گفت زنان افغانستان نیز طرف جنگ با طالبان هستند

آقای عبدالله می‌گوید زنان افغانستان توانسته اند جایگاه خود را تثبیت کنند - سپیدار

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زن در کابل برگزار شد، اعلام کرد که نباید از طرح صلحی که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای آشتی افغانستان ارائه کرده است، بیم داشت.

او که ساعاتی پیش در کابل سخن می‌گفت، افزود:«نباید از مطرح شدن نظریات مختلف خوف داشته باشیم. باید روی آن‌ها بحث و خواست مردم افغانستان در آن‌ها جست‌وجو شود. بیایید به سمتی حرکت کنیم که اگر طرح‌ها مشکل دارد، آن‌ را برطرف کنیم.»

او بدون اشاره به سخنان اخیر اشرف غنی، که ایجاد هر نوع حکومت موقتی را رد کرده است، افزود: «به محض مطرح شدن یک مسئله، حساسیت بسیار خاصی نشان داده می‌شود. بیایید همه مسائل را به بحث بگذاریم. [طرح صلح آمریکا]، یکی از نظرات برای سرعت بخشیدن به روند صلح است.»

دولت آمریکا اخیرا طرحی را به عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان ارائه کرده است که بر مبنای آن، اصول رهنمودی برای آینده افغانستان، حکومت گذار و نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دائمی، محور قرار می‌گیرند.

روز گذشته، آقای غنی در جریان آغاز به کار سال سوم شورای ملی، این طرح را «کاغذ پاره خیالی» توصیف و آن را از اساس، رد کرد. وی بار دیگر بر پیروی از قانون اساسی به عنوان وثیقه ملی کشور، تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر خلاف او، عبدالله عبدالله در جلسه امروز قول داد که جلسه کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی را که تقریبا تمامی رهبران عمده افغانستان عضو آن هستند، برگزار خواهد کرد تا درباره این طرح گفت‌وگو کنند.

او همچنین تلویحا به پیشنهاد اشرف غنی مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام به جای ایجاد حکومت موقت در افغانستان هم اشاره کرد و گفت: «هر بار نام انتخابات به میان می‌آید، حال ما به هم می‌خورد. شوخی می‌کنم! انتخابات نیز از دستاوردهای مردم افغانستان است.» 

او گفت: «وعده من به شما این است که این طرح را در تمام سطوح مطرح می‌کنیم.»

آقای عبدالله اظهار داشت: «سال‌ها است که درباره مذاکرات صلح در کشور بحث می‌شود اما اکنون کشور در وضعیت دیگری قرار دارد و به سمت تصمیم‌گیری می‌رود و در این روند، برآورده کردن خواست اقشار مختلف، مهم است.»

در این نشست، زنان افغان از حضور کمرنگ زنان در شورای عالی مصالحه و روند صلح، انتقاد کردند. در میان ۲۱ مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان، فقط پنج زن حضور دارند. در کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی نیز حضور زنان ضعیف است.

زنان افغان نگرانند که تصمیم‌ها در غیاب آن‌ها گرفته شود و تمام دستاوردهای آنان در زمینه برابری جنسیتی، آموزش، کار و آزادی مدنی، هدر رود.

آقای عبدالله تاکید کرد که زنان افغان نیز طرف جنگ طالبان هستند و برای دفاع از حقوق آن‌ها، ایستادگی خواهد شد. او گفت که زنان افغان دیگر در صحنه هستند و توانسته‌اند جایگاه خود را تثبیت کنند.