زنان افغانستان در راس قدرت در سازمان ملل

صندلی‌های سازمان ملل در تصرف زنان افغانستان

معین سیاسی وزیر امورخارجه افغانستان در کنار عادله راز سفیر افغانستان در سازمان ملل و اصیلا وردک رئیس سازمان ملل در وزارت خارجه افغانستان در نشست تغییر اقیلم مجمع عمومی سازمان ملل2019/ عکس از سایت وزارت امورخارجه افغانستان

هفتادوچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار می‌شود و این بار نه اشرف غنی، رئیس جمهوری، و نه عبدالله عبدالله،‌ رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، که هر دو نامزد این انتخابات هستند، در آن شرکت خواهند کرد. 

اختلاف و تیرگی روابط اشرف غنی با صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه دولت هم دیگر پشت پرده نیست. از این رو، به نظر می‌رسد که آقای ربانی هم از افغانستان نمایندگی نخواهد کرد. 

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که ریاست هیات افغانستان به عهده حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور خواهد بود. 

اما برخلاف فضای سرد سیاسی در دولت وحدت ملی، یک ستون حکومت، حضور و شایستگی پررنگی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد داشت: زنان افغان. 

هرچند تاکنون فهرست نهایی هیات افغانستان اعلام نشده است، اما دست‌کم سه زن در سطوح بالای رهبری، در ترکیب آن هیات حضور خواهند داشت. 

عادله راز، سفیر ۳۳ ساله افغانستان در سازمان ملل متحد، در میان آن‌ها است. 

خانم راز که مادر یک فرزند است و پیشینه معاونت سخنگوی ریاست جمهوری، معاونت همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه را داراست و اکنون نیز سفارت افغانستان در سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، از چهره‌های اصلی‌ای است که از کشورش در جامعه بین‌المللی نمایندگی می‌کند.

تازه‌ترین دستاورد او همکاری با دولت‌های اندونیزی و آلمان برای جلب آرای شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای تمدید ماموریت دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد، یوناما، برای یک سال دیگر در افغانستان است که در ۱۷ سپتامبر اعلام شد. این دفتر برای تقویت روند دموکراسی فعالیت می‌کند و تمدید حضور و فعالیت آن در افغانستان، می‌بایست هر سال به تایید اعضای شورای امنیت برسد. 

حضور او در سازمان ملل متحد و نمایندگی از افغانستان، تاثیر بسزایی در بهبود جایگاه زنان و برقراری صلح دارد. 

خانم راز در جلسه اخیر شورای امنیت گفت:‌ «فرهنگ صلح فراتر از حق زندگی در جامعه عاری از خشونت است. منظور از آن،‌ ایجاد فضای تحمل‌پذیری، برابری، سعادت همیشگی و احترام به تمام حقوق زنان و مردان در یک محیط متنوع است».

دومین زن افغان که در دفاع از منافع ملی کشورش در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور خواهد داشت، رویا رحمانی، سفیر افغانستان در ایالات متحده آمریکا است. خانم رحمانی اولین سفیر زن افغانستان در واشنگتن است و مورد توجه فراوان قرار دارد. او سفارت در اندونیزی، کار در وزارت خارجه و رهبری نهادهای حقوق بشری در کشورش را در کارنامه خود دارد و از دیپلمات‌های کارکشته افغانستان قلمداد می‌شود. 

این سفیر ۴۱ ساله در یک سال ماموریتش به عنوان سفیر افغانستان در واشنگتن، نقش مهمی در لابی کابل داشته است. علاوه بر ده‌ها گفت‌وگو با رسانه‌های غربی، دیدارهای او با افراد بانفوذ در دولت ترامپ، از جمله ایوانکا ترامپ، مشاور و دختر رئیس جمهوری آمریکا، بازتاب گسترده‌ای در افغانستان داشت. 

توانمندی و پیشرفت زنان و برابری جنسیتی در افغانستان، از مسایل مهم مورد توجه خانم رحمانی بوده است. انتظار می‌رود در هفتادوچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در میانه تلاش‌ها برای رسیدن به صلح با طالبان،  مسئله حقوق زنان نیز بار دیگر مورد توجه قرار گیرد. 

سومین چهره مهم در ترکیب هیات افغانستان که از کابل راهی نیویورک خواهد شد، اصیلا وردک است. 

خانم وردک اکنون ریاست واحد سازمان ملل متحد در وزارت خارجه افغانستان را به عهده دارد، و کلیدی‌ترین فرد در تامین رابطه دولت افغانستان با نهادهای متعلق به سازمان ملل متحد در کشورش به‌شمار می‌رود. 

او از سابقه کار در نهادهای سازمان ملل متحد، بانک جهانی و نهادهای مدافع حقوق زنان در افغانستان برخوردار است که حاصل آن، شناخت عمیق از نهادهای جامعه جهانی و نمایندگان آن‌ها است. با توجه به این شناخت و فعالیت او در زمینه حقوق زنان، او در میان مذاکره کنندگان افغانستان با گروه طالبان در قطر هم بود تا با اتکا به بحث و استدلال، گروه طالبان را به پذیرش دستاوردها و حقوق زنان متقاعد کند. 

افغانستان، در طول ۱۹ سال گذشته که توجه جامعه جهانی به این کشور جلب شده است، به رغم چالش‌های متعدد،‌ دستاوردهای بی‌نظیری هم داشته است. ورود زنان افغان به سطح رهبری، از جمله در نمایندگی‌های سیاسی کشور در جهان، بیشترین اعتبار را نصیب این کشور کرده است. مخالفت‌های گروه‌های ضدزن نتوانسته است مانع حضور و پیشرفت زنان شود، و حقوق و جایگاه قانونی زن، مانند دیگر ارکان دموکراسی، به خط قرمز نظام کنونی سیاسی کشور بدل شده است.