کره شمالی دو موشک بالستیک آزمایش کرد

اعلام نارضایتی از مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی به سبک پیونگ‌یانگ

AFP

ستاد مشترک کره جنوبی از آزمایش دو موشک بالستیک از سوی کره شمالی خبر داد. این آزمایش در حالی انجام شد که کمتر از یک هفته قبل، پیونگ‌یانگ دو موشک جدید بالستیک با برد کوتاه را آزمایش کرده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این موشک‌ها به فاصله ۲۰ دقیقه، از سواحل شرقی کره شمالی پرتاب شده‌ و پس از طی مسافتی ۲۵۰ کیلومتری در ارتفاع ۳۰ کیلومتری در دریا فرود آمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات کره جنوبی می‌گویند، این موشک‌ها با موشک‌هایی که پنجشنبه گذشته آزمایش شدند، متفاوت بوده‌اند. سئول اعلام کرده که شرایط را زیر نظر دارد.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که کره شمالی با انجام این آزمایش‌ها احتمالا می‌خواهد نارضایتی خود را از مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی نشان دهد که در ماه جاری انجام می‌شود. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هفته گذشته گفته بود این آزمایش‌ها هشداری به جنگ افروزان در کره جنوبی و واردات سلاح از آمریکا است. او از کره جنوبی خواسته بود، از برگزاری مانور مشترک با آمریکا خودداری کند.

پیش از این وزیر دفاع ژاپن تاکید کرده بود که آزمایش موشک‌های بالستیک کره شمالی، نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، کره شمالی را از به کارگیری تکنولوژی بالستیک در هر نوع سلاح پرتاب شونده‌ای منع می‌کند. اما به نظر نمی‌رسد این آزمایش موجب شود سازمان ملل دوازدهمین قطعنامه تحریمی خود را علیه کره شمالی صادر کند. در موارد قبلی، قطعنامه‌های شورای امنیت زمانی صادر شدند که کره شمالی موشک‌های بالستیک دوربرد آزمایش کرده بود. 

هفته گذشته کره شمالی دو موشک بالستیک با کوتاه برد آزمایش کرد که نخستین آزمایش موشکی پس از ملاقات کیم جونگ اونگ با دونالد ترامپ بود. رئیس‌جمهور آمریکا پس از اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن که در ماه گذشته برگزار شد، در مرز دو کره با رهبر کره شمالی دیدار کرد و برای نخستین بار در خاک کره شمالی قدم زد .در این دیدار دو طرف در مورد از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای، توافق کردند.

آمریکا آزمایش‌های هفته گذشته را محکوم کرده بود اما در عین حال بر ادامه روند دیپلماتیک در قبال کره شمالی، تاکید دارد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که در نشست وزرای خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا در بانکوک شرکت می‌کند، قبلا ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای با کره شمالی به زودی آغاز شود. 

بیشتر از