پاپ فرانسیس خواستار حقوق برابر پیروان دیگر مذاهب با شیعیان عراق شد

«خشونت با آموزه‌های مذهبی اصیل سازگار نیست»

رهبر کاتولیک‌های جهان در نخستین روز از سفر تاریخی خود به عراق، از قربانیان یکی از بی‌رحمانه‌ترین کشتار مسیحیان در این کشور، تقدیر کرد. پاپ فرانسیس در خصوص قربانیان این کشتار که توسط پیکارجویان داعش جان خود را از دست دادند، گفت: مرگ آنها یادآور این مهم است که خشونت با آموزه‌های مذهبی اصیل سازگار نیست.

پاپ فرانسیس ساعت ۱:۵۵ بعد از ظهر جمعه به وقت محلی وارد بغداد شد و مورد استقبال نخست‌وزیر آن کشور قرار گرفت. این سفر نخستین سفر یک رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق و همچنین نخستین سفر پاپ فرانسیس از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی ساعاتی پس از ورود به بغداد، به بازدید کلیسای جامع کاتولیک سریانی «سیدة النجاة» (بانوی رستگاری) در پایتخت رفت و هنگام ورود با آوازخوانی حضار و گردن‌آویزی از گل‌های سفید و زرد رنگ مورد استقبال قرار گرفت.

این کلیسا از اماکن مقدس مسیحیان عراق است که اکتبر سال ۲۰۱۰ هم‌زمان با نیایش روز یکشنبه، هدف حمله گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق» وابسته به القاعده، که بعدها داعش را تشکیل داد، قرار گرفت و بیش از ۵۰ تن در کلیسا کشته و حدود ۸۰ نفر زخمی شدند.

پاتپ فرانسیس پیش از آن، به برهم صالح رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌های عراقی در کاخ ریاست جمهوری عراق در بغداد گفت، هیچ کس نباید به عنوان شهروند درجه دو شناخته شود و افزود، عراقی با هر مذهبی شایسته برخورداری از حقوق یکسان با اکثریت مسلمان شیعه هستند.

رهبر کاتولیک‌های جهان در سفر چهار روزه خود به عراق، همچنین قرار است از شهر باستانی اور، زادگاه ابراهیم نبی، که مورد احترام مسیحیان، مسلمانان و یهودیان است، دیدار کند و با علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.