اعتراض کمپین حقوق بشر به «انحلال بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد ایرانی»

«دولت روحانی همراه با نهادهای امنیتی تیشه به ریشه جامعه مدنی می‌زند»

اعضای ارشد جمعیت امام‌ علی اول تیرماه سال ۹۹ با شکایت «قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» دستگیر شدند-Twitter/imamalisociety

در ادامه واکنش‌ها به حکم انحلال «جمعیت امام علی» کمپین حقوق بشر ایران، در بیانیه‌ای نسبت به «انحلال بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد ایرانی» اعتراض کرد.

این کمپین صدور حکم شتابزده انحلال جمعیت خیریه دانشجویی امام علی را گواه «دخالت مقامات حکومتی در روند فعالیت‌های مؤسسات و نهادهای مستقل و مردم‌نهاد» دانست.

مدیر کمپین حقوق بشر در ایران درباره حکم بدوی صادرشده در دادگاه گفت: «حکم انحلال جمعیت امام علی دنباله روند اعمال یک سیاست حکومتی بسیار نگران‌کننده و سیستماتیک است که طرز فکر نهادهای امنیتی را پیاده می‌کند. این سیاست می‌خواهد با به وجود آوردن سازمان‌های موازی و تحت کنترل خود، سازمان‌های مستقل و مؤثر را از بطن جامعه حذف کند.»

هادی قائمی با اشاره به بحران‌های بسیار حاد اجتماعی و اقتصادی که در حال حاضر گریبان گیر مردم ایران است برخورد با سازمان‌های مردم‌نهاد مستقل چون جمعیت امام علی و حذف آنان را اشتباهی تاریخی از سوی حکومت ایران خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قائمی با انتقاد از وزارت کشور دولت حسن روحانی که در دادگاه به‌عنوان شاکی حضور داشت گفت: «آقای روحانی با تکیه به احترام به حقوق شهروندی رأی مردم را کسب کرد اما هم‌اکنون دولت او همراه با نهادهای امنیتی تیشه به ریشه جامعه مدنی می‌زند.»

شارمین میمندی‌نژاد، مرتضی کی‌منش و کتایون افرازه، سه تن از اعضای ارشد جمعیت امام‌ علی اول تیرماه سال ۹۹ با شکایت «قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» دستگیر شدند. مجموعه اتهامات آن‌ها از توهین به رهبر انقلاب تا «شبکه‌سازی برای نفوذ در سطوح مختلف افکار عمومی» را برمی‌گرفت.

فعالیت‌های جمعیت در زمینه جلوگیری از «اعدام نوجوانان» بزه‌کار و برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره «کودک همسری» بارها مورد انتقاد گروه‌های سنتی نزدیک به حاکمیت قرار گرفت.

بسیاری معتقدند موفقیت جمعیت امام علی در جلب اعتماد افکار عمومی با تعداد بالای اعضای داوطلب که تا ده هزار نفر تخمین زده می‌شود، باعث شد به چشم رقیب کمیته امداد امام خمینی و سایر خیریه‌های نیمه‌دولتی شناخته شود و این امر دلیلی برای انحلال آن بود.

سرانجام دادگاه انحلال این جمعیت که درخواست آن از سوی وزارت کشور به قوه قضائیه ارسال‌شده بود، در شعبه ۵۵ دادسرای حقوقی تهران برگزار شد. یک روز بعد از برگزاری جلسه رسیدگی، اعلام شد که دادگاه بدوی رأی بر انحلال جمعیت امام علی صادر کرده است.

جمعیت امداد دانشجویی امام علی، در سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را در دانشگاه شریف تهران آغاز کرد و تنها سمن (NGO) ایرانی است که مقام مشورتی در سازمان ملل متحد دارد.