نیروهای آمریکا،‌ اروپا و عراق‌ زیر حمله راکت‌های «آرشِ» ایران

تهران پیش‌تر گزارش سازمان ملل درباره استفاده از سلاح‌های ساخت ایران در حمله به آرامکو را رد کرده بود

یک نیروی ارتش آمریکا در پایگاه عین‌الاسد در جریان بازدید رسانه‌ها-Ayman Henna / AFP

پایگاه نظامی عین الاسد در غرب عراق که میزبان نیروهای ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا است روز چهاشنبه هدف حمله با حداقل ۱۰ راکت قرار گرفت. اکنون برخی منابع خبری گزارش‌هایی در ارتباط با ساختِ ایران بودن این راکت‌ها منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه اولین پایگاه خبری بود که به نقل از منابع امنیتی غربی اعلام کرد این پایگاه با راکت‌های «آرش» ساخت ایران هدف گرفته‌ شده است. این راکت‌ها ۱۲۲ میلی‌متر قطر دارند و سنگین‌تر از نمونه‌های معمول در حملات اینچینی هستند که معمولا مورد استفاده گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران قرار می‌گیرند.

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیش‌از این در گزارشی تایید کرده بود که «منشاء» سلاح‌های استفاده شده در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی نیز ایران است. آمریکا و عربستان سعودی قبلا اعلام کرده بودند که این سلاح‌ها ساخت ایران است و اطلاعات مربوط به ساخت آنها در ایران نیز روی برخی از سلاح‌های به‌جا مانده در این حمله کشف شده است. 

مقامات در تهران پیش‌تر گزارش گوترش در مورد ایرانی بودن سلاح‌های به‌کار رفته در حمله به عربستان را رد کرده بودند. اما هنوز به گزارش‌های جدید در مورد استفاده از راکت‌های «آرش» در حمله روز چهارشنبه به پایگاه عین‌الاسد موضع‌گیری نکرده‌اند.

در حمله روز گذشته یک پیمانکار آمریکایی بر اثر ایست قبلی جان باخته و نیروهای نظامی آمریکایی آسیب ندیده‌اند. آخرین باری که یک پیمانکار آمریکایی در حمله راکتی در عراق کشته شد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دستور حذف قاسمی سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را صادر کرد. اما تا این لحظه دولت جو بایدن از برآورد شرایط و تحقیق و نه اقدام فوری سخن گفته است. 

پایگاه عین الاسد به میزبانی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای ائتلاف ضدداعش معروف است اما بسیاری نیروهای عراقی نیز در همین پایگاه حضور دارند. نیروهای بریتانیا و دانمارک از اصلی‌ترین سایر نیروهای حاضر در این پایگاه هستند.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات امنیتی عراق صبح روز چهارشنبه گفتند حمله به عین اسد «تلفات قابل توجهی نداشته است.»

سرهنگ وین ماروتو، سخنگوی ائتلاف، گفت حمله به این ایستگاه واقع در استان انبار عراق در ساعت ۷:۲۰ صبح صورت گرفته است. ساعاتی بعد، ارتش عراق با صدور بیانیه‌ای گفت نیروهای امنیتی این کشور منبع حمله را پیدا کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده به نظر می‌رسد راکت‌های ایرانی از منطقه البغدادی در استان انبار شلیک شده‌اند.

این اولین حمله ایران به آمریکایی‌ها در پی حمله آمریکا به شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران در نزدیکی مرز سوریه و عراق است که هفته گذشته صورت گرفت. حمله آمریکایی‌ها حداقل یک نیروی شبه‌نظامی گروه کتائب حزب‌الله را کشت و این احتمال را مطرح کرده که حملات پی در پی آمریکا و ایران علیه همدیگر در خاک عراق دوباره از سر گرفته شوند. یک سلسله حملات اینچنینی بود که در سال گذشته به عملیات کشته شدن قاسم سلیمانی و حمله تلافی‌جویانه ایران به عین اسد ختم شد. در همان شب حمله به عین اسد، موشک‌های سپاه پاسداران یک هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین آن‌را نیز سرنگون کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله روز چهارشنبه دو روز پیش از بازدید تاریخی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، از عراق صورت می‌گیرد. پاپ در این سفر به سراسر عراق سفر می‌کند: از بغداد برای دیدار با مقامات سیاسی تا نجف برای دیدار با آیت‌الله سیستانی و شمال عراق برای دیدار از اقلیم کردستان و جوامع مسیحی مستقر در آن.

پاپ فرانسیس در واکنش به حمله اعلام کرد بخاطر مردم عراق سفر خود را لغو نخواهد کرد. این رهبر مذهبی ۸۴ ساله در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت: «پس‌فردا به امید خدا برای زیارتی سه روزه به عراق می‌روم. مدت‌ها است می‌خواهم به دیدار این مردم که این همه سختی کشیده‌اند بروم.»

حمله هفته پیش آمریکا در پی حملات متعدد به نیروهای آمریکایی بود که در روزهای منتهی به آن توسط گروه‌های مورد حمایت ایران انجام شدند. در بزرگترین این حملات به یک پایگاه بیرون فرودگاه اربیل، مرکز اقلیم کردستان، یک پیمانکار غیرنظامی اهل فیلیپین کشته شد. پنتاگون در پی آن حمله گفت حرکت آمریکا «پاسخ نظامی متناسب» بوده است.

آقای ماروتو گفت نیروهای امنیتی عراق به تحقیقات بیشتر درمورد حمله به عین اسد دست خواهند زد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در سال آخر ریاست‌جمهوری خود حضور نیروهای آمریکایی در عراق را به طرز گسترده‌ای کاهش داد. نیروهای آمریکایی از چند پایگاه در سراسر خاک عراق عقب کشیدند و اکنون عموما در دو پایگاه عین اسد و بغداد متمرکز هستند.

در حال حاضر آمریکا بسیاری از نیروهای دیپلماتیک خود را نیز از بغداد به کنسولگری آمریکا در اربیل انتقال داده است که گفته می‌شود شاید به بزرگترین کنسولگری جهان تبدل شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید درباره حمله چهارشنبه گفت: «ما هنوز مشغول بررسی تاثیر این آخرین حمله راکتی هستیم و از جمله باید معلوم کنیم این حمله دقیقا کار چه نیرویی بوده است.»

ساکی با دفاع از حمله اخیر آمریکا به مرز سوریه و عراق گفت این حمله حساب‌شده، متناسب و «کاملا تحت پوشش مقامات قانونی بوده است.» او گفت دولت جو بایدن در آینده نیز بر طبق همین الگو عمل می‌کند.

بیشتر از جهان