هوش مصنوعی به تصاویر قدیمی جان می‌بخشد

«این ویژگی برای جان دادن به تصاویر اجداد درگذشته، خلق شده است»

یک ابزار جدید هوش مصنوعی به بازار آمده است که تصاویر ثابت را به شکل واقع‌بینانه‌ای به فیلم متحرک تبدیل می‌کند. برخی کاربران آنلاین آن را «مستعد فساد و سوء‌استفاده» ارزیابی کرده‌اند.

هوش مصنوعی «نوستالژی عمیق» (Deep Nostalgia AI) که توسط شرکت شجره‌نامه «مای‌هریتج» (MyHeritage) ساخته شده است، به مردم اجازه می‌دهد که عکس‌های قدیمی را به فیلم متحرک تبدیل کند. اما استفاده از فن‌آوری«جعل عمیق» همچنین سوالاتی را درباره حریم و امنیت خصوصی ایجاد کرده است.

مای‌هریتج هدف ابزار پیشرفته خود را «جان‌بخشیدن به تاریخچه خانوادگی از طریق تولید تصاویر واقع‌گرایانه از نحوه حرکت و نگاه افراد داخل عکس‌های قدیمی» توصیف می‌کند. «نتیجه کار، یک انیمیشن ویدئویی کوتاه و با کیفیت بالا از چهره فرد در یک عکس قدیمی است که می‌تواند لبخند بزند، چشمک بزند و حرکت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمونه‌هایی از انیمیشن‌های بستگان مردم و همچنین شخصیت‌های تاریخی مانند ناپلئون بناپارت و اسکندر کبیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

برای استفاده از این ابزار، مای‌هریتج از مردم می‌خواهد که با یک آدرس ایمیل ثبت نام کرده و با سیاست حفظ حریم خصوصی آن موافقت کنند. سپس کاربر باید یکی از عکس‌های خانوادگی خود را بارگذاری کند تا هوش مصنوعی نوستالژی عمیق روی آن اعمال شود.

مای‌هریتج همچنین با یک فیلتر واضح‌سازی کیفیت تصویر اصلی را بهبود می‌بخشد. همچنین این ابزار قادر است با استفاده از الگوریتم شناخت عمیق، عکس‌های سیاه و سفید را رنگ‌آمیزی کرده و به عکس‌ها تار وضوح بخشد.

یک کاربر توییتر به نام گارت همفریس نوشت: «در مقابل این فن‌آوری احساس دوگانه‌ای دارم. جنبه‌هایی از آن جالب است، اما مسائل بالقوه امنیتی آن نیز ترسناک است.»

 

یکی دیگر نوشت: «من یک عکس از ناپلئون را بارگذاری کردم و این را دریافت کردم.

در سال ۲۰۱۸ اطلاعات شخصی بیش از ۹۲ میلیون کاربر این سایت به سرقت رفت. مای‌هریتج سعی کرده است در بخش سوالات متداول این سایت به نگرانی‌های مربوط به استفاده از فن‌آوری جعل عمیق پاسخ دهد. در وب‌سایت این شرکت آمده است: «این ویژگی برای استفاده نوستالژیک؛ یعنی جان دادن به تصاویر اجداد درگذشته، خلق شده است»

«برخی از افراد این قابلیت را دوست دارند و آن را جادویی می‌دانند، در حالی که برخی دیگر آن را هراس‌آور می‌دانند و از آن بیزارند. این موضوعی بحث‌برانگیز است و حفظ بی‌تفاوتی در قبال آن دشوار است.»

دولت بریتانیا اکنون در حال بررسی قانونی است که ساخت فیلم‌های جعلی بدون رضایت افراد را غیرقانونی می‌داند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی