اسرائیل به دنبال «ساختار امنیتی ویژه» با کشورهای عربی است

بنی گانتز به نگرانی‌های مشترک درباره ایران اشاره کرد

وزیر دفاع اسرائیل در حال بازدید از بلندی‌های جولان گفت: «اسرائیل به دنبال روابط امنیتی با کشورهای عربی است»-Alex KOLOMIENSKY / POOL / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش به دنبال ایجاد یک «ساختار امنیتی ویژه» با متحدان جدید عرب است که نگرانی‌های مشترکی درباره ایران دارند.

در روزهایی اخیر بحث ایجاد «ناتوی خاورمیانه» بین اسرائیل و کشورهای عربی مطرح است. اتحادی که به نظر می‌رسد نگرانی‌های مشترک درباره تهدید‌های امنیتی ناشی از اقدامات جمهوری اسلامی و شکل‌گیری پیمان ابراهیم بستر آن را فراهم کرده است.

اسرائیل و کشورهای عربی منطقه پیش از این نیز در ائتلاف امنیت دریانوردی خلیج فارس، طرح ابتکاری ایالات‌متحده برای مقابله با تهدید‌های منطقه‌ای حضور داشتند که به جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش نسبت داده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی و بحرین بر اساس توافق ابراهیم روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کرده‌اند و سودان و مراکش هم در همین مسیر گام برداشتند. همکاری‌های نظامی و امنیتی نیز بخشی از روند توسعه روابط اسرائیل و کشورهای عربی به‌شمار می‌رود.

به گزارش رویترز، وزیر دفاع اسرائیل در حال بازدید از بلندی‌های جولان گفت: «اسرائیل به دنبال روابط امنیتی با کشورهای عربی است.»

این روابط در گذشته نیز تا حدودی برقرار بوده است، اما تحولات اخیر منطقه‌ای موجب شده است که اسرائیل در تلاش برای گسترش همکاری‌های امنیتی باشد.»

بنی گانتز گفت: گمان نمی‌کنم این ساختار یک ساز و کار دفاعی باشد، اما روابط خود را در زمینه امور دفاعی با هر کشوری که در آن در ارتباط هستیم، توسعه می‌دهیم.

وزیر دفاع اسرائیل در تشریح این طرح گفت: «ما روند تشکیل ساختار امنیتی ویژه را پیش می‌بریم و در این چارچوب می‌توانیم ادامه دهیم و روابط را گسترش دهیم.»

او به جزئیات این طرح اشاره نکرد.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین به این نکته اشاره کرد که کشورش مخالفتی با فروش جت‌های اف‌-۳۵ به امارات متحده عربی نداشته است. این قرارداد در دولت دونالد ترامپ منعقد شد اما دولت جو بایدن فعلا آن را به حال تعلیق درآورده است.

بیشتر از جهان