کارزار خانواده‌های زندانیان اروپایی-ایرانی در اعتراض به «نشست تجاری اروپا و ایران»

نشست تجاری سه‌روزه‌ اروپا و ایران از روز دوشنبه، ۱۱ اسفندماه، کار خود را به‌صورت آنلاین آغاز کرد

خانواده‌های ناهید تقوی، مسعود مصاحب، نازنین زاغری- رتکلیف، انوشه آشوری، کامران قادری، جمشید شارمند و احمدرضا جلالی، زندانیان دوتابعیتی در ایران که شهروندی یک کشور اروپایی را نیز دارند، در این کارزار شرکت کرده‌اند- تصاویر از رسانه‌های اجتماعی

هم‌زمان با برگزاری «نشست تجاری اروپا و ایران»، خانواده‌های شهروندان دوتابعیتی اروپایی- ایرانی زندانی در ایران با به‌راه انداختن کارزاری مجازی در اعتراض به این نشست، خواستار بازگرداندن این زندانیان به خانواده‌هایشان شدند.

برای این کارزار اعتراضی پوستری با عنوان «ملاقات با گروگان‌ها» که مشابه با صفحه معرفی سخنرانان در وب‌سایت «نشست تجاری اروپا و ایران» طراحی شده که در آن زندانیان دوتابعیتی ایرانی- اروپایی معرفی شده‌اند و عنوان نشست به «اروپا-ایران خانواده‌هایمان را به ما بازگردانید» تغییر داده شده است. 

 

تصاویری از ناهید تقوی و جمشید شارمند، زندانیان آلمانی- ایرانی، مسعود مصاحب و کامران قادری، زندانیان اتریشی- ایرانی، نازنین زاغری- رتکلیف و انوشه آشوری، زندانیان بریتانیایی- ایرانی و احمدرضا جلالی، زندانی سوئدی- ایرانی در این پوستر به چشم می‌خورد.

الیکا آشوری، دختر انوشه آشوری، با به اشتراک گذاشتن این پوستر در حساب توییتر خود، درمورد این کارزار نوشته است: «این نمایش وحدت است. همه خانواده‌ها در همبستگی و به‌عنوان یک صدا از عزیزان بی‌گناهشان می‌گویند. هر زندگی ارزشمند است و هر خانواده‌ای حق این را دارد که صدایش شنیده شود و شاهد اجرای عدالت باشد.»

 

علاوه‌بر خانواده‌های زندانیان و حساب‌های کاربری مربوط به کارزار دفاع از آنان، بسیاری از دیگر کاربران نیز در رسانه‌های اجتماعی با هشتگ #EuropeIranHostageForum به این کارزار پیوسته‌اند.

نشست تجاری سه‌روزه‌ اروپا و ایران از روز دوشنبه، ۱۱ اسفندماه، کار خود را به‌صورت آنلاین آغاز کرد. هرچند که مقام‌های ارشد اروپایی در آن حضور نداشتند، اما آغاز نشست با پیام ویژه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که معاون سیاسی او، انریکه مورا بناونت، آن را خواند، موجب انتقاد از او و اتحادیه اروپا شد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از برگزاری نیز این نشست با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شده بود. منتقدان به‌ویژه با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در ایران،  گسترش روابط تجاری با حکومت جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنند. 

۲۲ نماینده پارلمان اروپا نیز روز جمعه، هشتم اسفندماه، در نامه‌ای خطاب به مقام‌های اتحادیه اروپا، خواستار آن شده بودند که به‌دلیل نقض حقوق بشر و حمایت رژیم ایران از تروریسم، هیچ‌یک از مقام‌های این اتحادیه ازجمله جوزپ بورل، در نشست تجاری اروپا و ایران شرکت نکنند.

این نشست با هدف گسترش همکاری‌‌های تجاری ایران و اروپا، ابتدا قرار بود اواخر آذرماه با سخنرانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و جوزپ بورل، برگزار شود؛  اما درپی اعدام روح‌الله زم، روزنامه‌نگار و مدیر کانال تلگرام آمدنیوز، در ایران و موج اعتراض‌ها به این نشست، برگزاری آن به تعویق افتاد.