پس از لبنان و اردن، رسوائی‌های کرونا به تونس رسید

خبر واکسینه شدن مقامات دولتی با استفاده از نخستین محموله واکسن در تونس، خشم مردم را برانگیخت

شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در تونس به ۲۳۳ هزار نفر رسیده است. عكس از:  AFP

پس از رسوایی‌های مرتبط به چالش‌های بیماری واگیردار کرونا در لبنان و اردن، شهروندان تونس نیز در روز اول ماه مارس جاری از خبر ورود واکسن ضد کرونا به کشور اطلاع یافتند که برای استفاده مقامات ارشد دولتی، وارد کشور شده است. این در حالی است که دولت تونس تا به حال نتوانسته است در بحبوحه ناامیدی‌های اجتماعی و اقتصادی، نخستین محموله واکسن ضد کرونا را دریافت کند و همین امر باعث برانگیخته شدن خشم مردم شد و هیاهوی بسیاری را در میان شهروندان تونس ایجاد کرد.

در واکنش به صدای خشم مردم، ریاست جمهوری تونس تأکید کرد که دُزهای واکسن دریافت شده تنها برای واکسینه کردن کارمندان بخش بهداشت اختصاص داده شده است و به هیچ مقام دولتی دیگری داده نمی‌شود. در همین حال، دولت تونس اعلام کرد که تحقیقات در مورد این پرونده را آغاز کرده است.

بدرالدین القمودی، معاون پارلمان تونس، گفت که "چندی پیش یک محموله واکسن کرونا از یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وارد کشور شد و این محموله در میان مقامات ارشد دولتی، سیاستمداران و رهبران نهادهای امنیتی توزیع شد، وی افزود که از این میان چیزی به ملت نرسید و البته مردم خدای دارند که از آنها محافظت می‌کند." همچنان، یاسین عیاری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس به نوبه خود فاش کرد که واکسن‌ها به دفتر ریاست جمهوری تونس رسیده است.

طبق آنچه توسط "خبرگزاری تونس آفریقا" نقل شده است ریم قاسم، مسئول بخش رسانه‌ها در کاخ «قرطاج» اعلام کرده است که ریاست جمهوری تونس تنها یک هزار دُز واکسن به عنوان هدیه از امارات متحده عربی دریافت کرده که به طور کامل در اختیار کارمندان بخش خدمات بهداشتی قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به این‌که هیچ یک از مقامات امنیتی یا سیاسی از این واکسن استفاده نکرده اند، تأکید کرد که قیس سعید، رئیس جمهوری تونس اصرار بر رساندن واکسن‌ها به کارمندان خط اول بهداشت دارد. ریم قاسم گفت که محموله دریافتی واکسن کرونا برای واکسینه کردن ۵۰۰ تن از متخصصان بهداشت اختصاص خواهد یافت. اما وی در مورد این‌که ریاست جمهوری تونس چه زمانی این محموله را دریافت کرده است چیزی نگفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، یکی از مقامات ریاست جمهوری تونس به خبرگزاری رویترز اظهار داشت که رئیس جمهوری تونس "انجام واکسیناسیون را قبل از رسیدن واکسن به شهروندان تونس قبول نکرده و نخواهد کرد."

دفتر ریاست جمهوری تونس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ فردی از ریاست جمهوری یا سایر نهادهای دولتی از واکسن‌های که به کشور رسیده است، استفاده نخواهد کرد.

از سوی دیگر و در واکنش به این موضوع، دولت تونس اعلام کرد كه "هیچ اطلاعی" از ورود دُزهای واكسن به كشور ندارد، نه منبع آن را می‌داند، نه در مورد مطابقات آنها با معیارهای بهداشتی و قانونی لازم آگاهی دارد و نه از این‌که برای چه کسانی اختصاص یافته است، اطلاعی دارد. در بیانیه‌ای که به همین ارتباط منتشر شد، آمده است که هشام مشیشی، نخست وزیر تونس دستور داده است تحقیقات فوری در مورد چگونگی ورود واکسن‌ها به کشور و نحوه اقدامات و توزیع آنها آغاز شود. در این بیانیه تأکید شده است که مدیریت روند واکسیناسیون در کشور به عهده کمیته ملی مبارزه با ویروس کرونا  است که در چارچوب استراتژی ملی که برای این منظور تدوین شده است، گروه‌هایی را که برای دریافت واکسن کرونا در اولویت قرار می‌گیرند، مشخص کرده است.

البته تونس یکی از معدود کشورهایی است که هنوز هیچ محموله واکسن کرونا را دریافت نکرده است، در حالی که شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در این کشور به بیش از ۲۳۳ هزار نفر رسیده و تا کنون هشت هزار نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند.

رسوایی لبنان

در یک رخداد مشابه در لبنان، واکسینه شدن شماری از نمایندگان مجلس در داخل پارلمان و خارج از شروط تحمیل شده برای شهروندان عادی توسط وزارت بهداشت، خشم مردم را برانگیخت و موجی از نارضایتی را در کشور ایجاد کرد و باعث شد بانک جهانی تهدید به تعلیق تأمین مالی کمپین واکسیناسیون برای جلوگیری از بیماری Covid-19 در لبنان کند، افزون برآن‌که دکتر عبدالرحمن البزری، رئیس کمیته ملی مدیریت واکسیناسیون لبنان تهدید به استعفا کرد.

در پی هیاهویی که در بیروت بر پا شد، حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان، اعلام کرد که این اقدام بر اساس "تصمیم رسمی" به هدف قدردانی از تلاش‌های نمایندگان مجلس برای تصویب قانون اضطراری است که زمینه امضای توافق‌نامه با شرکت فایزر را برای تهیه واکسن کرونا فراهم کرد. وی خشم شهروندان را نسبت به عدم رعایت  نوبت و روال واکسیناسیون از سوی اعضای مجلس، اغراق آمیز و فراتر از حد توصیف کرد.

با این حال، اظهارات وزیر بهداشت انتقادات بیشتری را برانگیخت، زیرا بسیاری از مردم لبنان، اظهارات مزبور را در چارچوب حمایت از افراد با نفوذ قرار دادند، به ویژه این‌که بسیاری از پیراپزشکان و کارمندان خدمات بهداشتی که در صف اول مبارزه با بیماری کرونا قرار دارند و افراد کهن‌سال تا به حال واکسن کرونا را دریافت نکرده اند.

طبق آمار منتشر شده، تا کنون بیش از ۳۷۵ هزار نفر در لبنان مبتلا به بیماری کرونا شده و ۴۶۹۰ نفر در اثر این بیماری واگیردار، جان خود را از دست داده اند.

استعفای دو وزیر اردنی

در اردن نیز چالش‌های مقابله با بیماری کرونا باعث شد سمیر مبیضین، وزیر کشور و بسام تلهونی، وزیر دادگستری، به دنبال نقض قوانینی که دولت برای مقابله با همه‌گیری کرونا وضع کرده است استعفا دهند. دو وزیر یادشده در یک مراسم عروسی شرکت کرده بودند که در آن شروط متعلق به جلوگیری از انتشار بیماری کرونا از جمله فاصله‌گیری اجتماعی و شمار افراد مجاز در یک مکان، رعایت نشده بود.

استعفای آنها در زمانی صورت گرفت که مقامات اردن پس از افزایش دوباره شمار مبتلایان به ویروس مرگبار کرونا و بالا رفتن میزان مرگ و میرهای ناشی از این بیماری، تصمیم به تشدید تدابیر بهداشتی، اعمال مجدد قانون منع تردد در روز‌های جمعه و کاهش ساعت‌های کاری گرفته بودند تا از گسترش انتشار ویروس کرونا جلوگیری صورت گیرد. با این حال، اعمال اقدامات منع تردد در اردن باعث خشم مردم شده، علی‌رغم این‌که بیش از ۳۹۱ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۴۷۰۰ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

© IndependentArabia