ابراز تاسف فرانسه از تصمیم ایران در باره مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه: «مشغول رایزنی با شرکای اروپایی خود و دیگر امضاکنندگان برجام هستیم»

(از چپ) دومنیک راب، ژان ایو لودریان و ایلکو ماس، وزرای خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان- عکس از وزارت امور خارجه آلمان

فرانسه روز دوشنبه از این که ایران حاضر به شرکت در مذاکرات غیررسمی با قدرت‌های جهانی و ایالات متحده برای احیای برجام نیست ابراز تاسف کرد، ولی گفت می‌کوشد راه‌حلی برای بن‌بست کنونی بیابد.

به گزارش رویترز، آگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، گفت: «ما کاملا آماده همکاری با شرکای اروپایی خود و دیگر امضاکنندگان برجام و نیز ایالات متحده آمریکا هستیم، تا راه‌حلی مبنی بر مذاکره بیابیم که به ایران امکان بدهد تعهدات هسته‌ای خود را از سر بگیرد و آمریکا هم بتواند به توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵(برجام) باز گردد.»

این در حالی است که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آغاز شد، و تصمیم اخیر ایران مبنی ‌بر خروج از پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و محدود کردن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی اتمی در آن کشور، محور گفت‌وگوها بود. بعضی اعضای این شورا خواستار انتقاد رسمی از ایران شده‌اند و ممکن است شورای حکام قطعنامه‌ای در این زمینه صادر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه، ۱۱ اسفندماه، در گزارشی به این اشاره کرده است که کشورهای غربی در تلاشند تا بدون به ‌خطر انداختن تلاش‌های شکننده فعلی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، راهی برای محدود کردن ایران پیدا کنند.

اما احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست، با واکنش تند وزیر امور خارجه این کشور، محمد جواد ظریف، روبه‌رو شد.

آقای ظریف در حاشیه نشست روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، در این زمینه گفت: «اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند. فکر می‌کنیم این حرکت باعث به‌هم ریخته شدن شرایط خواهد شد.» او اعلام کرد که سفیر ایران در وین، شرایط کنونی را برای همه اعضای شورای حکام توضیح داده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز یکشنبه گفت: «در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت‌ به اقدام ایران مبنی‌بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.»