قربانی تجاوز سیاستمدار هندی در سانحه رانندگی مجروح شد

خانواده دختر جوان شاکی پرونده می‌گویند، این سیاستمدار در زندان نقشه قتل او را کشید

STR / AFP

یک دختر جوان هندی که یک سیاستمدار برجسته محلی را به تجاوز جنسی متهم کرده دچار سانحه اتومبیل شده است. خانواده و رهبران سیاسی مخالف دولت این واقعه را یک توطئه خوانده‌اند. 

خودروی حامل این دختر نوزده ساله که مدعی است مورد تجاوز جنسی قرار گرفته، همراه با وکیل و دو تن از بستگانش با یک کامیون تصادف کرده است.

دو زن همراه او که یکی از آنها شاهد پرونده بود، در این سانحه جان سپردند و خود او همراه با وکیلش در بیمارستان بستری و حالشان وخیم است.

شاکی که اهل روستای اونائو در ایالت «اوتار پرادش» است می‌گوید در سال ۲۰۱۷ توسط «کولدیپ سینگ سِنگار»، یکی از اعضای مجلس ایالتی از حزب «بی جِی پی» «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. 

مورد شکایت در آوریل سال گذشته و زمانی بیشتر مطرح شد که شاکی در صدد برآمد در مقابل خانه «یوگی آدیتیانات» فرماندار ایالت از حزب «بی جی پی» دست به خودسوزی بزند. او پلیس را متهم کرده که در مورد شکایت او اقدام نکرده است. یک روز پس از آن، پدر دختر که از طرف او به پلیس شکایت کرده بود بر اثر ضرب و شتم گروهی که گفته می‌شود شامل برادر آقای سنگار هم بوده، در بیمارستان جان سپرد.

خانواده شاکی می‌گویند به اعتقاد آنها آقای سنگار که در زندان به اتهام تجاوز جنسی در انتظار محاکمه است، در پس تصادف روز یکشنبه بعد ازظهر بوده است.

به گزارش تلویزیون هند، مادر این دختر به خبرنگاران گفته است:«می‌دانم که (آقای سنگار) عامل آن بوده است. او در حبس است اما عُمالش آزادند. او و افرادش ما را تهدید می‌کردند. ما خواهان عدالت هستیم».

یکی از بستگان خانواده در روستای«اونائو» می‌گوید:« همه در روستا می‌دانستند» این دختر و وکیلش در آن روز برای دیدن عموی او به زندان «رای بارلی» می‌روند. عموی این دختر کمی پس از شکایت در مورد تجاوز جنسی به اتهام اقدام به قتلی که به این مورد ارتباطی نداشت، بازداشت شد.

او افزود:«کولدیپ سینگ و افراد مرتبط با او این حمله را طرح ریزی کردند تا با تهدید علیه ما، جلوی ما را برای ادامه شکایت بگیرند».

«سپاتی مالیوال» دبیر کمیسیون دهلی برای زنان، در بیمارستان «لاکناو» مرکز ایالت، با شاکی و وکیلش ملاقات کرده و می‌گوید وضع مزاجی هردوی آنها بشدت وخیم است. او در نامه‌ای سرگشاده به آقای آدیتیانات، فرماندار ایالت گفته است این مورد او را «سخت تکان» داده است.

پلیس محلی، به این تصادف رسما به عنوان یک سانحه برخورد می‌کند. «اُ پی سینگ» رئیس پلیس ایالت اوتار پرادش می‌گوید در این مورد تحقیقاتی «منصفانه و آزاد» انجام خواهد گرفت، اما به گفته او «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این سانحه تنها یک تصادف و به دلیل سرعت بیش از حد کامیون» بوده است. او افزود که راننده و صاحب کامیون بازداشت شده و تحت بازجویی هستند. 

سینگ گفت که در صورت تقاضای خانواده شاکی، پلیس «این مورد را به سی بی آی» (اداره مرکزی تحقیقات هند) احاله خواهد کرد.

این نخستین باری نیست که «سی بی آی» که مشابه «اف بی آی» (پلیس فدرال آمریکا) است در پرونده «اونائو» وارد می‌شود.

به دنبال بالا گرفتن خشم عمومی، به «سی بی آی» دستور داده شد تا در این مورد تحقیقات مفصل به عمل آورد. تحقیقات «سی بی آی» به سه مورد اعلام اتهام یکی علیه آقای سنگار برای تجاوز جنسی، دوم علیه برادر سنگار و همراهان او برای قتل پدر شاکی و دیگری بازهم علیه آقای سنگار و افرادی دیگر برای  توطئه و اتهام بی پایه علیه پدر شاکی، منجر شد. 

در ماه آوریل، پس از آن که  شاهد ضرب و شتم پدر شاکی به گونه‌ای مرموز کشته شد، شاکی به نشریه تایمز هند گفت او و خانواده‌اش در وحشت از دست دادن جانشان بسر می‌برند.

او گفت:«به «سی بی ای» گفته‌ام احساس امنیت نمی‌کنم. برای جانم می‌ترسم – می‌ترسم کشته یا ربوده شوم».

شاکی در خفا بسر می‌برد و پلیس در تمام ساعات روز مراقب امنیت او بود. در بعد از ظهر روز یکشنبه، اما، او بدون اسکورت پلیس سوار خودرو شد. رئیس پلیس به خبرگزاری «آنی» هند گفت این به دلیل «کمبود جا در خودروی او» و تقاضای شاکی بوده است.

«پیریانکا گاندی» دبیر کل حزب کنگره هند (حزب مخالف دولت) گفته است که سانحه روز یکشنبه «تکان دهنده» بوده و نکاتی جدی در این مورد مطرح است از جمله این که چرا حزب «بی جِی پی» آقای سنگار را حتی معلق نکرده است. او افزود: «بدون پاسخ به این سئوال ها، آیا می‌توان از دولت «بی جی پی» انتظار عدالت داشت؟»

رائول گاندی، رهبر سابق حزب کنگره هند هم گفته است که این ماجرا به زنان هند این پیام را می‌فرستد که :«اگر یک عضو حزب «بی جی پی» متهم شده که به شما تجاوز کرده، در این مورد سئوال نکنید».

«آرویند کِیریوال» رهبر حزب «آ آ پی» هند هم در یک توئیت نوشت:«بنظر می‌رسد تلاش‌های سازمان دهی شده برای از میان برداشتن قربانی تجاوز جنسی اونائو و خانواده‌اش، یک توطئه از پیش طرح ریزی شده و به تمسخر گرفتن حکومت قانون است. چطور یک جامعه متمدن می‌تواند به چنین وحشیگری حمایت شده از طرف دولت اجازه بدهد؟»

و «آخیلش یاداو» رهبر حزب اقلیت «ساماج وادی» در ایالت اوتار پرادش به نشریه هندوستان تایمز گفت که تصادف روز یکشنبه «می‌تواند اقدام به قتل» باشد.‌

تصاویر آقای سنگار که تمام اتهامات وارده را تکذیب می‌کند، همچنین در جریان کارزار انتخابات عمومی ماه مه که به پیروزی حزب «بی جی پی» انجامید، به روی پرچم‌ها و شعارهای حزب نقش بست. آقای آدیتیانات نیز در جریان فعالیت‌های انتخاباتی ماه آوریل در اوونائو در کنار همسر اقای سنگار ظاهر شد. هنوز سخنگوی حزب «بی جی پی» در این مورد اظهارنظر نکرده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان