وزارت امور خارجه پاکستان دخالت این کشور در کشته‌شدن سوخت‌بران را نادرست خواند

دادستان نظامی سیستان و بلوچستان اعتراضات مردمی را بار دیگر کار «اشرار مسلح و معاندان» دانست

پاکسنان بار دیگر ادعای ایران مبنی بر کشته شدن سوخت‌بران به دست نیروهای این کشور را تکذیب کرد - Shahid ALI / AFP

در پی ادعای محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، مبنی‌بر اینکه سوخت‌بران بلوچ با تیراندازی مأموران پاکستانی کشته و زخمی شدند، وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه این اتهام را محکوم کرد و آن را نادرست دانست.

به گزارش عرب‌نیوز، زاهد حافظ چودری سخنگوی این وزارت‌خانه گفت:« در پی اظهارات مقام ایرانی، اعتراض خود را به سفیر ایران در اسلام‌آباد اعلام کردیم.» او تأکید کرد که این ماجرا در خاک ایران و خارج از مرز پاکستان رخ‌داده است. وی افزود که پاکستان همچنان به دنبال آن است تا با ایران بر سر ایجاد یک راهکار برای تجارت بین مرزنشین‌ها به توافق برسد.

اعتراض به اقدامات خشونت‌بار و اتهامات مأموران امنیتی جمهوری اسلامی تنها دامنه بین‌المللی نداشته و تبعات آن همچنان در داخل ادامه دارد.

در پی اعتراضات عمومی به کشته‌شدن تعدادی از شهروندان سیستان و بلوچستان به دست نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، دادستان نظامی استان سیستان و بلوچستان بدون اشاره به این واقعه، اعتراضات را کار «اشرار و معاندان» خواند.

به گزارش تسنیم، علیرضا موسایی گفت که درباره حوادث رخ داده در گذر مرزی شمسر شهرستان سراوان، از همان لحظات ابتدایی، پرونده‌ای در دادسرای نظامی استان تشکیل شد که به طور ویژه در دست رسیدگی است. با این همه، بعید به نظر می‌رسد که همچون موارد مشابه قبلی، چنین پرونده‌ای به محکوم کردن سپاه پاسداران منجر شود.

این در حالی است که از همان ابتدای انتشار خبر کشتار سوخت‌بران به دست نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، افکارعمومی خواهان پیگیری دلایل و عاملان این کشتار بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


در همین رابطه، مولوی عبدالحمید در نمازجمعه هشتم اسفند گفت: «صحبت بنده با مسئولان امر آن است که حادثۀ سراوان به‌صورت دقیق، بی‌طرفانه و منصفانه بررسی شود؛ اگر مأمور یا مأمورانی مرتکب اشتباه و خطایی شده‌اند باید طبق قانون مجازات شوند. همان‌طور که ما این را قبول داریم که اگر مردم مرتکب خطایی بشوند باید بر اساس همین قانون محاکمه و مجازات شوند، همین‌طور اگر مسئول و مأموری نیز قانون را نادیده بگیرد و مرتکب اشتباه بشود باید طبق همین قانون محاکمه و مجازات شود.»

هفته گذشته در اثر تیراندازی در نقطه صفر مرزی «آسکان» شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان، چندین نفر از مردم بلوچ و سوخت بر کشته شدند. پس از تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در پاسگاه مرزی شمسر نزدیک شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان به سمت گروهی از سوخت‌بران و کشته‌شدن دست‌کم ۱۰ نفر از آنان، اعتراض‌ها به این کشتار در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان ادامه دارد.