حمله پهپادی به قصر سلطنتی عربستان سعودی از خاک عراق انجام شد

«سه پهپاد توسط یکی از گروه‌های مورد حمایت ایران به پرواز در آمدند و به مجتمع سلطنتی واقع در ریاض حمله کردند»

تصویر آرشیوی از باقی‌مانده یک پهپاد پس از اقدام به حمله در عربستان سعودی-Saudi Ministry of Media / AFP

حمله اخیر پهپادهای حاوی مواد منفجره به قصر سلطنتی عربستان سعودی در پایتخت این کشور، ریاض، از خاک عراق صورت گرفته است. آسوشیتد پرس این خبر را به نقل از یک مقام ارشد یکی از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در بغداد و یک مقام آمریکایی منتشر کرد.

مقام شبه‌نظامی عراقی به این خبرگزاری گفت در روز چهارم بهمن، سه پهپاد از خاک عراق، در نزدیکی مرز این کشور با عربستان سعودی، توسط یکی از گروه‌های مورد حمایت ایران به پرواز در آمدند و به مجتمع سلطنتی واقع در ریاض حمله کردند.

عربستان در چند سال گذشته بارها توسط حوثی‌های یمن مورد حمله قرار گرفته است. این کشور در صدر ائتلافی از کشورهای عربی درگیر جنگ داخلی یمن در دفاع از دولت قانونی این کشور در مقابل حوثی‌ها است. چند هفته پیش (مدتی پس از حمله سه پهپاد)‌ فردوگاهی واقع در جنوب غربی عربستان نیز مورد حمله پهپادهای مجهز به بمب قرار گرفت که در نتیجه آن یک هواپیمای غیرنظامی روی باند آتش گرفت.

حوثی‌ها اما گفته بودند که حمله روز چهار بهمن به قصر یمامه ریاض، که مقر رسمی اقامت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، است کار آن‌ها نبوده است.

گفته‌های این مقام ارشد شبه‌نظامی عراقی حالا خبر از دست داشتن غیرمستقیم ایران در این حمله می‌دهد. گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در خاک عراق دست به حملات متعددی زده‌اند و حالا از خاک این کشور به عربستان هم حمله می‌کنند. ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند اما برآورد اخیر اطلاعاتی ارتش اسرائیل نیز حاکی از آن است که در سال جاری حمله‌های گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی از عراق و یمن علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه افزایش می‌یابد.

حمله به قصر یمامه را پیش از این گروه گم‌نامی به نام «اولیا وعد الحق» به عهده گرفته بود. در دوران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸  گروه‌‌های متعدد عراقی با عناوین تازه دست به حملاتی می‌زنند، اما به گفته ناظرن بین‌المللی شواهد حاکی از دست داشتن ایران و گروه‌های شبه‌نظامی عراقی نزدیک به ایران در این حملات است. حمله اخیر به پایگاه نظامی مستقر در فرودگاه اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، نیز از همین دست بود. گروه «اولیا وعد الحق»، که ادبیات آن بسیار شبیه گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی است، گفته بود حمله به عربستان سعودی در تلاقی برای حمله انتحاری داعش است که در روز دو بهمن در منطقه‌ای در بغداد انجام شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام شبه‌نظامی عراقی بدون افشای نامش با آسوشیتدپرس صحبت کرده است. او گفت قطعات این پهپادها از ایران می‌آیند و در عراق سرهم می‌شوند و سپس از خاک عراق به پرواز درمی‌آیند.

یک مقام آمریکایی نیز به آسوشیتدپرس گفت: «باور واشنگتن نیز همین است که حمله به قصر یمامه از خاک عراق صورت گرفته است». این مقام نیز بدون افشای نام خود صحبت کرد و توضیح نداد که آمریکا چطور به چنین نتیجه‌ای رسیده است.

یک مقام دولت عراق گفت آمریکا اطلاعات خود در موارد اینچنینی را با این دولت به اشتراک می‌گذارد.

حمله از خاک عراق چالش خاصی پیش روی راهبردهای پدافند هوایی عربستان سعودی قرار می‌دهد که در حال حاضر بیشتر متمرکز به حمله از خاک ایران از سوی شمال شرق و یا حمله از یمن از سوی جنوب است. پهپادهایی که حمله روز چهار بهمن را انجام دادند اینقدر کوچک هستند که رادارها به راحتی قابل به تشخیص آن‌ها نیستند.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که عراق سخت می‌کوشد روابط اقتصادی خود را با عربستان سعودی و کشورهای هم‌پیمان آن در منطقه خلیج فارس افزایش بخشد. مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر، و برهام صالح، رئیس‌جمهور عراق، می‌کوشند برای کاهش اتکای کشورشان به ایران و تاکید بر حق حاکمیت ملی عراق، روابط خود را با کشورهای عربی گسترش بدهند؛ بخصوص با کشورهای همسایه، عربستان سعودی و اردن. عراق کوشیده با مصر نیز روابط نزدیک‌تری برقرار کند. به نظر می‌رسد دولت کاظمی از تصمیم ناتو برای افزایش نیروهای خود در این کشور به چهار هزار سرباز نیز استقبال کند در حالی که گروه‌های عراقی مورد حمایت ایران علیه این تصمیم موضع گرفته‌اند.

هفته گذشته، صالح به امارات متحده عربی سفر کرد و و وزیر خارجه عراق به عربستان رفت. حمله پهپادی اخیر احتمالا یکی از موضوعات صحبت بین مقامات بغداد و ریاض بوده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی، فیصل بن فرحان، روز پنجشنبه گفتگویی با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، داشت که به گزارش خبرگزاری سعودی‌ها مربوط به روابط دو کشور، همکاری استراتژیک آن‌ها و چالش‌های موجود در منطقه و جهان بود. امروز (جمعه) نیز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز اولین صحبت تلفنی خود را با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، انجام داد.

بیشتر از جهان