واکنش مسئولان وزارت صنعت به کمبود روغن: «احتکار خانگی» نکنید

در آستانه دو مناسبت نوروز و ماه رمضان، مصرف مواد خوراکی افزایش یافته است

در اغلب شهرهای ایران، فروشگاه‌های مواد غذایی با کمبود کالاهای اساسی به‌ویژه روغن خوراکی مواجه هستند- Mehr

در پی بالا گرفتن انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کمبود کالاهای اساسی ازجمله روغن خوراکی در بازار، معاون دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «برای تأمین کالاهای اساسی شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد.»

سعید صارمی بدون اشاره به شایعات مربوط به «صف دریافت روغن خوراکی» به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «بخشی از مدیریت بازار نوروز بر عهده دولت است که آن را حتی با استفاده از ذخایر به بازار تزریق خواهد کرد.»

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت نیز با پیش کشیدن موضوع «احتکار خانگی» شهروندان گفت: «با توجه به ایجاد فضای روانی در دو ماهه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه‌های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه‌ها بیشتر شود.»

گزارش های مبنی بر احتکار خانگی و فضای روانی بازار به عنوان دلایل کمبود روغن خوراکی در حالی مطرح‌شده است که این زمان از سال در ایران اصطلاحاً زمان «خرید شب عید» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امسال شهروندان ایرانی در آستانه دو مناسبت ملی و مذهبی اند که به صورت سنتی همراه با خرید عمده از فروشگاه‌های مواد غذایی همراه است.

خانواده‌ها در حالی به استقبال ماه رمضان و نوروز می‌روند که بنا بر گزارش‌های رسیده، در اغلب شهرهای ایران، فروشگاه‌های مواد غذایی با کمبود کالاهای اساسی به‌ویژه روغن خوراکی مواجه هستند. تا جایی که در بعضی از مناطق صف روغن تشکیل‌شده و متقاضیان با نام‌نویسی، برای خرید روغن منتظر تماس فروشگاه‌ها می‌شوند. به تعدادی از این افراد گفته‌شده است که ممکن است سهمیه تعلق‌گرفته شده به آن‌ها در سال ۱۴۰۰ تحویل داده شود.

زمزمه‌های کمبود روغن خوراکی در کشور از مهرماه آغاز شد. دلایل این کمبود دامنه وسیعی از افزایش نرخ دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی تا تحریم‌ها را در برمی‌گرفت. از سوی دیگر برخی کارشناسان عدم تمایل روسیه به فروش دانه‌های روغنی به ایران را در این کمبود مؤثر می‌دانستند.

دبیر انجمن روغن نباتی در مهرماه خبر از کاهش ۵۰ درصدی واردات روغن داد و علت اصلی آن را عدم تمایل تجار به معامله با شرکای ایرانی به دلیل مشکلات تحریم عنوان کرده بود. امیرهوشنگ بیرشک به مردم توصیه کرد «از روغن هدفمند و مدیریت‌شده» استفاده کنند.

 اخیراً مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت درباره واردات دانه‌های روغنی گفت: «واردات دانه آفتابگردان روغنی از سال‌ها پیش ممنوع بوده است و از تیر امسال نیز واردات تخمه آفتابگردان آجیلی به‌صورت مطلق ممنوع اعلام شد.» محسن صفدری همچنین گفت: «از سال ۹۷ هیچ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات این محصول اختصاص داده نشده است.»

رویکرد دولت نیز در مواجهه با این امر یکسان نیست. درحالی‌که اخبار کمبودهای شب عید از سوی استانداری‌های مناطقی چون خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری تکذیب می‌شود، در استان‌های دیگر، مقامات از مردم می‌خواهند تا «به‌اندازه مصرف» خرید کنند.