هشدار نخست وزیر ارمنستان: به دنبال کودتای نظامی هستند

احزاب مخالف و ارتش خواستار کناره‌گیری دولت ارمنستان شدند

ارتش از آقای پاشینیان و دولت او خواسته بود که از قدرت کناره‌گیری کنند-Karen MINASYAN / AFP

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نسبت به تلاش برای انجام یک کودتای نظامی در کشور هشدار داد و خواستار راهپیمایی هوادارانش در ایروان، پایتخت ارمنستان شد.

پیشتر، ارتش از آقای پاشینیان و دولت او خواسته بود که از قدرت کناره‌گیری کنند.

از ماه نوامبر گذشته، منتقدان عملکرد نیکول پاشینیان در درگیری شش هفته‌ای با آذربایجان و تخلیه مناطقی در ناگورنو- قره‌باغ، خواستار استعفای او بوده‌اند.

بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت ارمنستان، که ماه‌هاست خواستار کناره‌گیری دولت شده، امروز به نیکول پاشینیان اولتیماتوم داد که برای جلوگیری از جنگ داخلی، استعفا کند.

روسیه که حامی دولت ارمنستان است و در این کشور هم پایگاه نظامی دارد اعلام کرده که با هوشیاری تحولات ارمنستان را زیر نظر دارد. روسیه از هر دو طرف خواسته که مشکل را به صورت صلح‌آمیز و در چارچوب قانون اساسی حل و فصل کنند.

از سوی دیگر، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز تلاش برای کودتا در ارمنستان را «به‌شدت» محکوم کرد.

ترکیه در جریان منازعه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، جانب باکو را گرفته بود.

پبشتر، ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه اعلام شده است که نیکول پاشینیان توان کافی برای مدیریت و تصمیم‌گیر ی ندارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: « نخست‌وزیر و دولت ارمنستان دیگر قادر به تصمیم‌گیری لازم و اعمال مدیریت در شرایط خطیر کنونی برای مردم ارمنستان نیستند. در ارتباط با وضعیت فعلی، نیروهای مسلح ارمنستان خواستار استعفای نخست‌وزیر و دولت است.»

نیکول پاشینیان در واکنش به این بیانیه ارتش گفت که نیروهای مسلح در تلاش برای سازماندهی یک کودتای نظامی هستند و از هوادارانش خواسته به خیابان‌های ایروان بیایند.

ارتش ارمنستان همچنین به پاشینیان هشدار داد که اجازه استفاده از ابزار زور و سرکوب در برابر «مردمی که فرزندان آنها در دفاع از سرزمین مادری و آرتساخ [قره باغ] قربانی شدند» را نمی‌دهد.

رویدادهای کنونی ارمنستان متاثر از جنگی است که در ماه‌های گذشته در قره‌باغ در گرفت. جنگ ناگورنو قره‌باغ (آرتساخ) از مهرماه امسال و با حمله ارتش آذربایجان به این جمهوری خودخوانده آغاز شد. ارمنستان در غیاب حامی همیشگی خود روسیه، تلفات قابل توجهی در این جنگ متحمل شد و فرمان بسیج عمومی پاشینیان هم نتوانست جلوی پیشروی ارتش آذربایجان را بگیرد.

نیکول پاشینیان در اردیبهشت ماه ۲۰۱۸ و در پی اعتراضات مردمی به دولت سابق این کشور به نخست‌وزیری رسید. سیاست او دوری از روسیه و گسترش روابط با کشورهای غربی بود، موضوعی که خشم مسکو را برانگیخت.

نهایتا در آذرماه و با وساطت روسیه، دو طرف درگیری توافق کردند که آتش‌بس برقرار شود. در این توافق، آذربایجان علاوه بر حفظ سرزمین‌های تصرف‌شده، کنترل سه شهر مهم کلبجر، آغ‌دام و لاچین را نیز به دست گرفت.

پس از توافق آتش‌بس میان دولت ارمنستان و آذربایجان، نیکول پاشینیان در وضعیتی متزلزل قرار داشته است. معترضان که غالبا از خانواده کشته‌شده‌های این درگیری‌ها و آواره‌شدگان قره‌باغ هستند معتقدند که پاشینیان در این توافق آتش‌بس به ارمنستان خیانت کرده است.

بیشتر از جهان