ارتش ارمنستان خواستار استعفای نخست‌وزیر شد

نیکول پاشینیان می گوید این یک کودتای نظامی است

پس از توافق آتش‌بس میان دولت ارمنستان و آذربایجان، نیکول پاشینیان در وضعیتی متزلزل قرار داشته است-Karen MINASYAN / AFP

ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور است.

در این بیانیه اعلام شده است که نیکول پاشینیان توان کافی برای مدیریت و تصمیم‌گیر ی ندارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: « نخست‌وزیر و دولت ارمنستان دیگر قادر به تصمیم‌گیری لازم و اعمال مدیریت در شرایط خطیر کنونی برای مردم ارمنستان نیستند. در ارتباط با وضعیت فعلی، نیروهای مسلح ارمنستان خواستار استعفای نخست‌وزیر و دولت است.»

نیکول پاشینیان در واکنش به این بیانیه ارتش گفت که نیروهای مسلح در تلاش برای سازماندهی یک کودتای نظامی هستند و از هوادارانش خواسته به خیابان‌های ایروان بیایند.

ارتش ارمنستان همچنین به پاشینیان هشدار داد که اجازه استفاده از ابزار زور و سرکوب در برابر «مردمی که فرزندان آنها در دفاع از سرزمین مادری و آرتساخ [قره باغ] قربانی شدند» را نمی‌دهد.

رویدادهای کنونی ارمنستان متاثر از جنگی است که در ماه‌های گذشته در قره‌باغ در گرفت. جنگ ناگورنو قره‌باغ (آرتساخ) از مهرماه امسال و با حمله ارتش آذربایجان به این جمهوری خودخوانده آغاز شد. ارمنستان در غیاب حامی همیشگی خود روسیه، تلفات قابل توجهی در این جنگ متحمل شد و فرمان بسیج عمومی پاشینیان هم نتوانست جلوی پیشروی ارتش آذربایجان را بگیرد.

نیکول پاشینیان در اردیبهشت ماه ۲۰۱۸ و در پی اعتراضات مردمی به دولت سابق این کشور به نخست‌وزیری رسید. سیاست او دوری از روسیه و گسترش روابط با کشورهای غربی بود، موضوعی که خشم مسکو را برانگیخت.

نهایتا در آذرماه و با وساطت روسیه، دو طرف درگیری توافق کردند که آتش‌بس برقرار شود. در این توافق، آذربایجان علاوه بر حفظ سرزمین‌های تصرف‌شده، کنترل سه شهر مهم کلبجر، آغ‌دام و لاچین را نیز به دست گرفت.

پس از توافق آتش‌بس میان دولت ارمنستان و آذربایجان، نیکول پاشینیان در وضعیتی متزلزل قرار داشته است. معترضان که غالبا از خانواده کشته‌شده‌های این درگیری‌ها و آواره‌شدگان قره‌باغ هستند معتقدند که پاشینیان در این توافق آتش‌بس به ارمنستان خیانت کرده است.