مدرنا واکسن ویژه مقابله با گونه آفریقای جنوبی کرونا را آزمایش می‌کند

مدرنا اعلام کرده مواد خام واکسن تقویتی مقابله با این نوع کووید-۱۹را تولید کرده است

مدرنا در حال آزمایش چندین روش مقابله با انواع جدید کرونا است - Stephanie LECOCQ / POOL / AFP

شرکت زیست‌فناوری مدرنا ایالات متحده اعلام کرد در حال همکاری با محققان دولتی برای بررسی تزریق آزمایشی واکسنی تقویتی است که مختص مقابله با کووید-۱۹ نوع آفریقای جنوبی است.

این شرکت افزود ۱۰۰ میلیون دوز به هدف‌گذاری تولید امسال واکسن کرونا در جهان اضافه کرده است.

مدرنا روز چهارشنبه اعلام کرد مواد خام واکسن تقویتی مقابله با این نوع کووید-۱۹ را تولید کرده است. این نوع کرونا نخستین بار در آفریقای جنوبی شیوع یافت و ممکن است در برابر واکسن‌های موجود مقاوم‌تر باشد.

شناسه‌نام این واکسن جدید مدرنا- ۱۲۷۳ . ۳۵۱ است و آن را برای بررسی بیش‌تر در اختیار موسسه ملی بهداشت ایالات متحده قرار داده‌اند. این مؤسسه به تولید واکسن کنونی مدرنا هم کمک کرده بود.

مدرنا با تولید این واکسن نخستین شرکت واکسن‌سازی خواهد بود که کار آزمایشگاهی تولید واکسنی برای مقابله با انوع جدید کرونا را به پایان رسانده است، ویروسی که پارسال پدیدار شد و به سرعت در سراسر جهان پخش شد.

مدرنا در حال امتحان چندین روش مقابله با انواع جدید کرونا است که واکسن تقویتی نوع آفریقای جنوبی از جمله آن‌ها است. این واکسن تقویتی ترکیبی از واکسن کنونی و واکسن آزمایشی است و آن را اضافه بر دو دوز واکسن کنونی مدرنا تزریق می‌کنند.

مدرنا می‌گوید در تزریق اصلی از واکسن آزمایشی و واکسن ترکیبی نیز استفاده می‌کند و برای افرادی که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند و مبتلا نشده‌اند برنامه تزریق دو دوز را امتحان خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوع آفریقای جنوبی کووید-۱۹ در حال پخش شدن در جهان است و نخستین مورد آن در ایالات متحده در ماه ژانویه شناسایی شد. طبق آمار رسمی این نوع ویروس تاکنون در ۱۴ ایالت آمریکا شیوع یافته است.

بر اساس شماری از پژوهش‌ها این نوع ویروس در قیاس با سایر انوع کرونا که در آمریکای جنوبی و بریتانیا شیوع یافته است در برابر واکسن‌های موجود مقاومت بیش‌تری دارد.

البته طبق تحقیقاتی که محققان دانشگاه تگزاس اوایل این ماه انجام دادند، واکسن فایزر/بایونتک می‌تواند مقاومت زیادی در برابر این نوع ویروس ایجاد کند، در حالی که طبق یافته‌های تحقیق دیگر اثربخشی واکسن آکسفورد/آسترازنکا در برابر این ویروس اندک و حدود با ۱۰ درصد است.

آفریقای جنوبی پس از تزریق آزمایشی کم‌شمار واکسن آکسفورد/آسترازنکا به سرپرستی شبیر مدحی استاد ارشد دانشگاه ویتواترسند، تزریق این واکسن را متوقف کرد.

مدرنا هدف‌گذاری خود برای تولید جهانی واکسن در سال ۲۰۲۱ را به ۷۰۰ میلیون دوز افزایش داد و در حال تقویت فرایند تولید است تا بتواند آن را به یک میلیارد دوز افزایش دهد.

این شرکت می‌گوید هم‌چنین در حال سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید جهانی واکسن خود در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دوز است، در حالی که قبلاً برای تولید ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز هدف‌گذاری کرده بود.

برای راه‌اندازی کارخانه جدید معمولاً شش تا نه ماه وقت لازم است و افزون بر این برای انجام بررسی‌های نهاد تنظیم مقررات و افزایش تولید هم باید وقتی در نظر گرفت.

تا کنون حدود ۶۰ میلیون دوز واکسن مدرنا تولید شده است که ۵۵ میلیون دوز آن برای ایالات متحده ارسال شده است. این شرکت می‌گوید همچنان در حال تقویت زنجیره عرضه برای تحویل جهانی این واکسن است.

خبر روز چهارشنبه در حالی منتشر شده است که قرار بود جلسه سرمایه‌گذاران این شرکت صبح پنج‌شنبه برگزار شود.

گزارش تکمیلی در رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان