جزئیات پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران؛ سئول خواستار آزادی نفتکش کره‌ای شد

رئیس بانک مرکزی: پرداخت‌ها حداقل با یک میلیارد دلار آغاز می‌شود

کشورهای غربی می‌گویند ایران با توقیف نفتکش قصد دارد اهرم فشار خود را در مذاکرات سنگین‌تر کند-عکس از تسنیم

رئیس کل بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه با بیان این که بدهی کره جنوبی به ایران ۷ میلیارد دلار است، اعلام کرد که قرار شده است پرداخت‌ها حداقل با یک میلیارد دلار آغاز شود.

به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران درباره توافق تهران و سئول در این زمینه گفت، «راه را به آنها نشان داده‌ایم و دستور پرداخت صادر شده است.»

وی همچنین گفت ایران مذاکرات گسترده مشابهی را نیز با کشورهایی مانند عمان، ژاپن و عراق آغاز کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در پاسخ به پرسشی در مورد این که آیا این کشورها قادر به دریافت مجوز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بوده‌اند یا خیر گفت، «این موضوع مشکل آنهاست.»

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای آن لغو شده بودند، از جمله تحریم‌های نفتی و بانکی، بسیاری از مشتریان نفت ایران قادر به پرداخت بدهی خود نبودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا تغییر رویکرد واشینگتن و تمایل آن به بازگشت به برجام، به نظر می‌رسد تغییراتی در زمینه انتقال بدهی‌های ارزی کشورهای خارجی به ایران صورت گرفته است.

در همین راستا، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه با همتای کره‌ای خود از طریق تلفن گفت‌وگو کرد و خواستار فراهم شدن فوری دسترسی تهران به منابع مالی خود نزد بانک‌های کره جنوبی شد.

طرف کره‌ای نیز ضمن ابراز اطمینان از این که تمام تلاش خود را برای حل این مشکل خواهد کرد، با اشاره به توقیف یک کشتی کره‌ای در ایران، ابراز امیدواری کرد آن کشتی نیز هر چه سریع‌تر آزاد شود.

سپاه پاسداران پانزدهم دی ماه اعلام کرد که یک نفتکش با پرچم کره جنوبی حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن فراورده‌های نفتی را، به دلیل «نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی،» در خلیج فارس توقیف کرده است.

کشورهای غربی و متحدان آنها می‌گویند ایران با بازداشت شهروندان خارجی و توقیف نفتکش‌های آنها به بهانه‌های مختلف، قصد دارد اهرم فشار خود را در مذاکرات سنگین‌تر کند. ایران این اتهام را رد می‌کند.