تحرکات دیپلماتیک قطر برای بازسازی روابط با بلوک عربی

عربستان اوایل بهمن از بازگشایی سفارت خود در قطر خبر داده بود

نشست امسال سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا در غرب عربستان برگزار شد- BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

هیئت اعزامی امیرنشین قطر روز سه‌شنبه برای نخستین بار با نمایندگان دولت مصر در کویت دیدار و دو طرف در راستای توافق ماه گذشته میلادی برای بازسازی روابط دوجانبه گفت‌وگو کردند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر اوایل سال ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر به دلیل نزدیکی آن کشور با ایران و «حمایت از تروریسم و گروه‌های اسلام‌گرای افراطی» قطع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این چهار کشور، که رسانه‌ها از آنها با عنوان بلوک عربی یاد می‌کنند، اوایل ژانویه در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در العلا در عربستان برای ازسرگیری روابط با دوحه توافق کردند.

نمایندگان قطر روز دوشنبه نیر ملاقات مشابهی با هیئتی از امارات متحده عربی در کویت داشتند. وزارت امور خارجه بحرین نیز ماه گذشته گفت از هیئت قطری برای سفر به منامه دعوت کرده است.

انور قرقاش وزیر مشاور سابق در امور خارجه امارات پیشتر گفته بود که نشست ماه گذشته سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی، اتحاد کشورهای عرب منطقه را احیا می‌کند.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه سعودی توافق العلا را اساس حل همه مشکلات بین اعضای شورای همکاری دانسته است. عربستان اوایل بهمن از بازگشایی سفارت خود در قطر خبر داده بود.