بازگشت ترامپ؛ کنوانسیون محافظه‌کاران ماشه انتخابات ۲۰۲۴ را می‌کشد

این گردهمایی، سکوی ایده‌آل جمهوری‌خواهانی است که در صدد حفظ و نجات موقعیت خود در سطح کشور هستند

دونالد ترامپ سخنرانی‌های علنی خود را از سر می‌گیرد - MANDEL NGAN / AFP

بازگشت دونالد ترامپ به سخنرانی‌های علنی پس از خروج از کاخ سفید سرانجام تایید شد. این سخنرانی در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران (سی‌‌پی‌اِی‌سی)، کنوانسیون سالیانه رهبران برجسته راستگرای آمریکا صورت خواهد گرفت که محلی است برای شخصیت‌های پرنفوذ محافظه‌کار که – بسته به حال و هوایشان – با آرامش یا شور و هیجان سخنرانی کرده تا صدای خود را به گوش دیگران برسانند.

«سی‌پی‌ای‌سی» که اکنون به پنجاه سالگی خود نزدیک می‌شود، پروژه اتحادیه محافظه‌کاران آمریکا و یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های لابی راستگرایان است. هدف این کنوانسیون در اصل گرد هم آوردن محافظه‌کاران از سراسر کشور برای تبادل نظر و برقراری روابط مفید بوده است اما امروز فعالیت آن عمدتا پیرامون حرکت‌دادن و جمع‌کردن گروه‌های مختلف راستگرا پیرامون مسائل مشترک است.  

اما کنفرانس اهداف مهم دیگری نیز دارد: مشخص‌کردن حد فاصل میان طرفداران تشکل‌های ساختاری و مخالفان آن، تحکیم ارتباطات میان مقامات حزب جمهوری‌خواه و گروه‌ها و حامیان مالی حزب، و دادن فرصت به اعضای برجسته‌ای که در حال بالارفتن از پلکان قدرت هستند.

در مورد آخر، برنامه کنفرانس حاکی نکته‌های پرمفهومی است: کریستی نوُم، فرماندار ایالت داکوتا، تام کاتِن، سناتور آرکانزاس، تد کروز، سناتور تگزاس و جاش هاولی، سناتور ایالت میسوری به تنهایی سخنرانی خواهند کرد. اما با سخنرانی عمده آقای ترامپ در برنامه روز پایانی کنفرانس، این چهار نفر دستکم فعلا  قطعا در برنامه کاری قرار دارند.

کنفرانس سالیانه محافظه‌کاران همواره سکویی مفید برای ابراز گله‌های آن‌ها بوده است که اغلب با شوخ طبعی مطرح شده است. در طول سال‌ها سخنرانان کنفرانس، همواره نه تنها از میان سیاستمداران منتخب بلکه از جمع انجمن ملی سلاح آمریکا و دیگر گروهای فشار محافظه‌کار، صاحبنظران شبکه فاکس نیوز، و اشخاصی از جمله آن کولتِر، فعال راستگرا انتخاب شده‌اند که برای نظرات داغ و آتشینش در مورد نژاد و مهاجرت معروف است.

برخی از سخنرانان و گروه‌های شرکت کننده درکنفرانس از حواشی آن نیز فراتر رفته و گاهی شهرت کنفرانس را به خطر انداخته‌اند. در سال ۲۰۱۷، «سی‌پی‌‌ای‌سی» ناگزیرشد دعوت خود را از میلو یانوپولوس به دلیل اظهاراتش درمورد روابط جنسی میان نسلهای مختلف، پس بگیرد (هرچند پیشتر بیانات یهود-ستیزانه، نژادپرستانه و زن-ستیزانه او مسئله‌ای برای «سی‌پی‌ای‌سی» نبود).

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گردهمایی همچنین سکویی ایده‌آل برای جمهوری‌خواهانی است که در صدد حفظ و نجات موقعیت خود در سطح کشور بوده یا دستکم خواهان حفظ ارتباطشان با حزب در فاصله میان انتخابات هستند. درسال ۲۰۱۳،  پس از آن که میت رامنی پس از برد اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری، در کارزار فراگیر انتخاباتی خود پیروز شده بود، خانم سارا پِیلین که در آن هنگام یکی از قهرمانان حزب جمهوری‌خواه محسوب شده و هنوز به حاشیه رانده نشده بود، در یک سخنرانی آزاد و بی قید و بند به همسرش و هدایایی که به مناسبت کریسمس از او گرفته اشاره کرد.

خانم پیلین گفت: «او اسلحه دارد، من قفسه آن را!» سپس او از زیر محل خطابه یک فنجان بزرگ مملو از مایعی نامعلوم بیرون آورد و جرعه‌ای از آن را نوشید. این نماد خشم و اعتراض علیه پیشنهاد مایکل بلومبرگ دایر بر این بود که باید اندازه لیوان‌های نوشابه های گازدار را محدود کرد. حضار در کنفرانس سخت به هیجان آمدند.

پیلین در ادامه با عباراتی کوتاه و مقطع افزود: «کاملا! من در این لیوان یخ بدون کالری هم انداخته‌ام. امیدوارم اشکالی نداشته باشد.» 

آن لحظه کوتاه نماد کامل آن ماهیتی بود که «سی‌پی‌ای‌سی» به خود گرفته است: سکویی برای گله گذاری‌های فرهنگی و سیاسی، فرصتی برای تحکیم اعتبار رهبران و کارزاری برای قرار گرفتن درمقابل دوربین‌‌های تلویزیونی و هواداران محافظه کاران.

الویت‌های جنبش محافظه‌کار در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما سخت تغییر شکل داد. یک ماه پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، در «سی‌پی‌ای‌سی» سال ۲۰۱۷ استیو بنن، مغز متفکر در پس پیروزی ترامپ، در یک سخنرانی نادر دستور کار دستگاه رهبری جدید را علنی کرد. 

آقای بنن با اشاره به «ملی گرایی اقتصادی»، اجبار به دفاع از «حق حاکمیت» به هر قیمت، گفت کابینه آقای ترامپ با هدف پیش‌برد طرح «شکستن ساختار دستگاه مدیریت» و تحکیم قدرت اجرایی انتخاب شده است.  

اما او همچنین به یک کیش ناسیونالیستی اشاره کرد که آقای ترامپ در حالی‌که بتدریج کنترل حزب را در دست می‌گرفت علنا ترغیب می‌کرد: «ما ملتی دارای فرهنگ و دلیلی برای موجودیت هستیم.»

در واقع در کنفرانس سال ۲۰۱۱ «سی‌پی‌ای‌سی» بود که آقای ترامپ نخستین سخنرانی عمده سیاسی خود را ایراد کرد. در آن هنگام او با شدت افسانه نژادپرستانه‌اش داير بر این که اوباما در آمریکا متولد نشده و نمی‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور مشروعیت داشته باشد را مطرح کرد. او به نامزدهایی که برای انتخابات آتی در نظر گرفته شده بودند، اهانت کرد و به نکاتی از جمله تجارت با چین اشاره کرد که چهار سال بعد در کارزارهای انتخاباتیش مطرح شد. 

نُه سال پس از آن آقای ترامپ بار دیگر در حالی که کشور به تازگی در چنگال همه‌گیری کرونا افتاده بود، در کنفرانس سخنرانی کرد. پس از ختم کنفرانس معلوم شد آزمایش کرونای دستکم یکی از مدعوین مثبت بوده است.

© The Independent