اشرف غنی: افغانستان ویتنام نیست و دولت من سرنگون نمی‌شود

اشرف غنی می‌گوید، صلح مهمتر از دوره پنج ساله کاری است

خطر‌های زیادی در خصوص شروع جنگ داخلی در این کشور وجود دارد- ارگ

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، گفت که افغانستان ویتنام نیست و دولت او سرنگون نخواهد شد.

او در گفت‌وگوی ویژه با بخش جهانی بی‌بی‌سی امکان پیروزی طالبان در افغانستان را رد کرد اما گفت که خطر‌های زیادی در خصوص شروع جنگ داخلی در این کشور وجود دارد.

این در شرایطی است که مذاکرات صلح افغانستان با طالبان به بن‌بست خورده و همه طرف‌ها منتظر اعلام نتایج بازنگری توافقنامه صلح آمریکا با طالبان هستند.

دولت جدید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، چند هفته است که پیمان صلح طالبان را مورد بررسی قرار داده است.

گروه طالبان از عدم تایید این توافقنامه تاکنون ناراضی است و بر آزادی هفت هزار زندانی دیگر خود و حذف نام رهبران خود از لیست سیاه و لغو تحریم‌ها و تکمیل روند خروج نیروهای آمریکایی طبق توافق دوحه در ماه مه سال جاری تاکید دارد.

اما مقام‌های آمریکایی از جمله ژنرال کنت‌ مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا، گفته‌اند که این انتظارات تنها در صورتی برآورده می‌شد که طالبان نیز به تعهدات خود مبنی بر قطع رابطه با القاعده، کاهش خشونت و گفت‌وگوی معنادار با دولت افغانستان متعهد باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غنی به خواسته بسیاری از گروه‌های سیاسی که برقراری حکومت موقت برای ادغام طالبان در طرح صلح را تنها گزینه پایان خشونت در کشور می‌دانند، نیز پاسخ داده است.

غنی گفت که دوره پنج ساله کاری‌ ریاست جمهوری برای او کم اهمیت‌تر از صلح است اما «این مردم افغانستان هستند که آینده را تعیین خواهند کرد، نه کسی که در پشت میز نشسته و خواب و خیال می‌بیند.»

غنی تاکید کرد در سالی که یا صلح به دست می‌آید یا از دست می‌رود، تصمیم‌های سخت و قربانی زیادی در پیش است.

او می‌گوید: «از طرف ما این حس فوریت وجود دارد. ما مایل هستیم که تصمیم‌های دشوار اتخاذ کنیم. به تصمیم‌های سخت نیاز است. ۴۰ سال جنگ در این کشور کافی است.»