اختصاصی ایندیپندنت فارسی: «تلاش میانجیگران منطقه برای دادن تضمین فروش نفت به ایران»

گفته می‌شود پیشنهاد شده در قبال تضمین لغو تحریم نفت، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نکند

جمهوری اسلامی خواستار لغو همه تحریم‌ها از جمله فروش نفت خود است- عکس از ایرنا

منابع نزدیک به محافل دیپلماتیک در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ایندیپندنت فارسی گفتند که میانجی‌گران سنتی منطقه، فرآیندی را شروع کرده‌اند تا با دادن تضمین‌هایی به جمهوری اسلامی، تهران را از خروج از پروتکل الحاقی بازدارند.

به گفته این منابع، بی‌اعتمادی موجود بین رهبران جمهوری اسلامی و دولت آمریکا، شرایط را برای برخی کشورهای منطقه فراهم کرده که با میانجیگری و دادن تضمین‌هایی مبنی بر لغو برخی از اصلی‌ترین تحریم‌ها از سوی آمریکا، بکوشند تهران را به رعایت دوباره تعهدهای برجامی خود ترغیب کنند.

گفته می‌شود جمهوری اسلامی خواستار آن شده است که این کشورها تضمین دهند در صورت تداوم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، امکان صادرات و فروش نفت و دریافت مبالغ آن، تا دو هفته دیگر فراهم شود. تهران می‌گوید ادامه کار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا برگشت به تعهدات اتمی، با از سرگیری صادرات نفت و برقراری روابط بانکی بین ایران و جهان گره خورده است.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت موظف شده است که روز سه‌شنبه پنجم اسفند ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف سازد.

آمریکا و کشورهای اروپایی با ابراز نگرانی از تصمیم جمهوری اسلامی، خواستار بازگشت این کشور به تعهداتی شده‌اند که در توافق برجام به رعایت آنها ملزم شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن، بازگشت آمریکا به برجام را به برداشتن گام‌های اول از سوی جمهوری اسلامی مشروط کرده است، اما در مقابل، جمهوری اسلامی می‌گوید قبل از هر تلاشی برای احیای برجام، ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شوند.

به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و سیاست فشارحداکثری بر جمهوری اسلامی دولت ترامپ، صدور نففت و مبادلات مالی و بانکی جمهوری اسلامی تحت تحریم قرار گرفته است. اعمال تحریم‌های مختلف، ایران را در تنگنای اقتصادی گذاشته است. 

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز شنبه از برداشته شدن تحریم‌ها در آینده‌ای خیلی نزدیک  ابراز اطمینان کرده، اما در این باره توضیحی نداده است.

بیشتر از