خداحافظی شرکت فورد با خودروهای غیربرقی

فورد، با توجه به محدودیت‌های اتحادیه اروپا در انتشار گاز دی‌اکسید کربن، تا سال ۲۰۳۰ تمام اتومبیل‌های خود در اروپا را برقی می‌‌کند

شرکت‌‌های خودروسازی اروپایی که نتوانند میزان آلایندگی خود را به زیر حد مجاز جدید برسانند، جریمه می‌شوند - Mark RALSTON / AFP

شرکت فورد، از غول‌های اتومبیل‌سازی جهان، متعهد شده است تا به منظور پیروی از محدودیت‌های جدید اتحادیه اروپا در انتشار گاز دی‌اکسید کربن، تمام خودروهای خود در اروپا را تا سال ۲۰۳۰ برقی کند.

رئیس این شرکت، چهارشنبه گذشته در یک کنفرانس خبری آنلاین اعلام کرد که شرکت فورد بنا دارد برای نوسازی کارخانه خود در شهر کلن آلمان، ۷۲۰ میلیون پوند سرمایه‌گذاری کند. استوارت رولی گفت که فورد اروپا برای استفاده از شاسی معروف شرکت آلمانی فولکس‌واگن که برای ساخت مدل VW’s ID.3 استفاده می‌شود و یکی از بهترین خودروهای کوچک الکتریکی در سال ۲۰۲۰ است، با این شرکت قراردادی امضا کرده است.

قرار است اتومبیل جدید الکتریکی فورد در اواسط سال ۲۰۲۳ به بازار بیاید. ممکن است که فورد پس از آن، یک اتومبیل برقی دیگر هم به بازار دهد. این موضوع بخشی از هدف فورد برای سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ بر روی خودروهای برقی است.

به عنوان بخشی از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای انطباق با توافقنامه سال ۲۰۱۵ پاریس، خودروسازان در اروپا زیر فشار هستند تا برای دستیابی به روش‌های محدود کردن و کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن که عمده‌ترین گاز گلخانه‌ای و مسبب اصلی گرم شدن کره زمین تلقی می‌شود، خودروهای برقی بیشتری تولید کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ژانویه ۲۰۲۱، متوسط ​​هدف انتشار آلاینده‌های ناوگان اتحادیه اروپا برای اتومبیل‌های جدید، ۹۵ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر است. این معادل مصرف حدود ۴/۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر یا ۳/۶ لیتر گازوئیل در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

جریمه‌های سنگینی در انتظار شرکت‌‌های خودروسازی اروپایی که نتوانند میزان آلایندگی خود را به زیر حد مجاز جدید برسانند، خواهد بود؛ اما آقای رولی گفت که فورد در موقعیتی است که از آن جریمه‌ها پرهیز کند.

همزمان با اعلام برنامه فورد به رساندن دوسوم فروش خود در اروپا به خودروهای دوگانه‌سوز یا برقی، آقای رولی افزود: «ما در حال ساخت وسایط‌ نقلیه برقی هستیم.» 

آقای رولی گفت که سرمایه‌گذاری در کارخانه کلن این شرکت که در طول سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد، یکی از مهم‌ترین اقدامات فورد در اجرای «تعهد به اروپا و آینده مدرن» خواهد بود. برای کارخانه آلمانی که تقریبا بیش از چهار هزار کارگر در آن مشغول به کار هستند، این خبر خوبی است. پس از آغاز بحران کرونا، عملیات اروپایی فورد در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به سوددهی رسید.

آقای روولی این خبر را تنها چند هفته پس از آن اعلام کرد که بزرگترین رقیب فورد، جنرال موتورز، اعلام كرد كه تمام ناوگان جهانی آن تا سال ۲۰۳۵ تا حد زیادی برقی خواهد شد.

با شروع اجرای برنامه‌های مختلف کنترل تغییرات آب‌وهوایی برای دستیابی به خالص صفر انتشار گازهای کربنی تا سال ۲۰۵۰، که هدف مشترک قدرت‌های اقتصادی مانند اتحادیه اروپا، بریتانیا، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی است، تغییراتی از این دست در صنعت خودروسازی بیش از پیش متداول خواهد شد.

چین متعهد شده است که این هدف را تا سال ۲۰۶۰ محقق کند.

© The Independent

بیشتر از جهان