استخراج قدیمی‌ترین دی‌ان‌ای از عاج ۱.۲ میلیون‌ساله ماموت‌ها

قدیمی‌ترین نمونه دی‌ان‌ای که پیش از این تجزیه‌وتحلیل شده بود، مربوط به یک اسب ۷۰۰هزار ساله بود

این دی‌ان‌ای ۱.۲ میلیون‌ ساله از بقایای عاج‌ ماموت‌هایی استخراج شده است که در دهه ۱۹۷۰ از خاک منجمد سیبری بیرون کشیده شده‌اند (تصویر آرشیوی) - MUSEUM OF MAMMOTH OF INSTITUTE OF APPLIED ECOLOGY/ AFP

دانشمندان توانسته‌اند از بازمانده‌های ماموتی که قدمت آن به ۱.۲ میلیون سال پیش می‌رسد، دی‌ان‌ای آن را استخراج کنند؛ آن‌ها بر این باورند که این قدیمی‌ترین دی‌ان‌ای بازیابی‌شده تا امروز است.

شبکه خبری اسکای‌نیوز، روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه گزارش داد که پژوهشگران سوئدی توانسته‌اند مقدار کمی از دی‌ان‌ای (DNA) استخراج‌شده از عاج‌های سه نمونه ماموت را تجزیه‌وتحلیل کنند. این ماموت‌ها که در عصر یخبندان از پستانداران بزرگ مسلط بر طبیعت بودند، در دهه ۱۹۷۰ از خاک منجمد منطقه سیبری بیرون کشیده شده‌اند.

هرچند که این نمونه‌های ماموت‌ نزدیک به ۵۰ سال پیش کشف شده‌ بودند، اما استخراج دی‌ان‌ای آن‌ها نیاز به ابزارهای پیشرفته‌ای دارد که در آن زمان ساخته نشده بودند.

لوو دالن (Love Dalen)، استاد رشته ژنتیک تکاملی در مرکز دیرینه‌شناسی ژنتیکی در استکهلم گفت: «ما دی‌ان‌ای را از بازمانده‌های ماموت استخراج کردیم که قدمت آن به ۱.۲ میلیون سال می‌رسد.»

به گفته او، اکنون این با فاصله زیاد از قدیمی‌ترین دی‌ان‌ای قبلی استخراج‌شده، قدیمی‌ترین نمونه دی‌ان‌ای محسوب می‌شود که تاکنون بشر به آن دست یافته است.

قدیمی‌ترین نمونه دی‌ان‌ای که پیش از این ساختار داخلی آن تجزیه‌وتحلیل و ترسیم شده بود، مربوط به یک اسب ۷۰۰هزار ساله بود و اولین ظهور انسان‌های گونه هوموساپین به حدود ۳۰۰هزار سال پیش بازمی‌گردد.

به گفته پژوهشگران دخیل در این تحقیق، یافته‌های آن‌ها که در نشریه علمی نیچر منتشر شده است، چگونگی تکامل ماموت‌ها، گونه‌ای از فیل‌های منقرض‌شده در ۴هزار سال پیش را طی میلیون‌ها سال پیش از انقراضشان روشن می‌کند.

پیش‌تر تصور بر آن بود که تنها یک گونه ماموت وجود داشته که در اوایل دوران زمین‌شناسی پلیستوسن حدود ۲.۵ میلیون سال پیش در سیبری پرسه می‌زده است، ماموت سبزدشت (استپ) اوراسیا.

اما حالا یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که ممکن است دو گونه ماموت با تبار ژنتیکی متفاوت وجود داشته باشد که آن‌ها را ماموت‌های آدیچا (Adycha) و کرستووکا (Krestovka) می‌نامند.

از میان سه ماموتی که این گروه بر رویشان آزمایش کرده‌اند، دوتای آن‌ها بیش از یک‌میلیون سال قدمت داشته‌اند و سومین نمونه که تقریبا ۷۰۰هزار سال قبل بر روی زمین زندگی می‌کرده، یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های ماموت پشمالو است که بازمانده‌هایش به‌دست ما رسیده است.