حزب حاکم ژاپن از زنان خواست در جلسات «حرف نزنند و تماشاگر باشند»

سخنان نخست‌وزیر ۸۳ ساله پیشین ژاپن یکی دیگر از مصادیق ریشه‌دار جنسیت‌زدگی در جامعه ژاپن است

توشیهیرو نیکای، دبیر حزب لیبرال دموکراتیک - Kazuhiro NOGI / AFP

حزب حاکم ژاپن در پاسخ به منتقدانی که این حزب را در سیطره مردان خوانده‌اند، اعلام کرد از حضور زنان در جلسات مهم استقبال می‌کند به شرط آنکه حرف نزنند.

حزب لیبرال دمکرات طرح جدیدی پیشنهاد کرده است که طبق آن پنج سیاست‌مدار زن می‌توانند به صورت ناظر در جلسات اصلی این حزب شرکت کنند.

توشیهیرو نیکای، دبیرکل ۸۲ ساله این حزب، روز سه‌شنبه گفت این انتقاد را شنیده است که می‌گویند رهبری حزب در سیطره مردان است. او افزود مهم است که زنان عضو حزب در فرایند تصمیم‌گیری «نظارت» داشته باشند. اما طبق گزارش روزنامه «نیکی»، ناظران زن حق ندارند در این جلسات صحبت کنند و نظرات‌شان را می‌توانند جداگانه در اختیار دبیرخانه بگذارند.

آقای نیکای دیرگاه روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: درک کامل نوع بحث‌هایی که در جریان است اهمیت دارد. مهم نظارت کردن است. پیش از این هم، رئیس سازمان المپیک توکیو با اظهاراتی توام با تبعیض جنسی مبنی بر اینکه زنان در جلسات خیلی حرف می‌زنند، جنجالی به پا کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوشیرو موری، رئیس انجمن برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو هفته پیش و پس از آنکه طی سخنانی توهین‌آمیز ادعا کرد جلسات به خاطر پرحرفی زنان به درازا می‌کشد، ناچار به استعفا شد. سخنان نخست‌وزیر ۸۳ ساله پیشین ژاپن یکی دیگر از مصادیق ریشه دار تبعیض جنسی در جامعه ژاپن است.

پیشتر نیز کنگو سکورادا، رئیس یکی از نهادهای قدرت‌مند و پرنفوذ کسب‌وکار در ژاپن نیز با انتشار مطلبی در رسانه‌های اجتماعی گفته بود «تا حدی تقصیر زنان است» که در ژاپن سقف‌های شیشه‌ای به کار می‌رود.

طبق نمایه شکاف جنسیتی جهانی سال ۲۰۲۰ مجمع جهانی اقتصاد، این کشور آسیایی در میان ۱۵۴ کشور جهان رتبه ۱۲۱ را داشت(بدترین رتبه در میان کشورهای پیشرفته) و مشارکت زنان در اقتصاد و سیاست آن ضعیف است.

اوایل همین هفته گروهی از سیاست‌مداران هوادار حقوق زنان از آقای نیکای در خواست کرده بودند سهم زنان را در سمت‌های اصلی حزبی افزایش دهد.

اما شرط ساکت ماندن ناظران زن در جلسات حزبی موجی از انتقاد به راه انداخته و سیاست‌مداران مخالف با «سیاه‌بازی» خواندن این پیشنهاد، حزب لیبرال دمکرات را مسخره کرده‌اند.

کاربران توییتر هم می‌گویند مردمحوری این حزب از زمان رسوایی موری تغییری نکرده است.

گزارش تکمیلی در رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان