اعمال بیش از ۸۰ درصد نقدهای حوزه علمیه در کتاب‌های درسی

سالانه پنج هزار طلبه در مدارس با خرید خدمت مشغول به کار خواهند شد

سانسور محتوا و تصاویر کتاب‌های درسی، در دوران جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای طولانی دارد -عکس از ایسنا

مشاور عالی وزیر آموزش‌ و پرورش گفته است که بیش از ۸۰ درصد نقدهای محتوایی حوزه علمیه، در چاپ جدید کتاب‌های درسی اعمال‌ شده است. جذب سالانه پنج هزار طلبه وظیفه به روش خرید خدمتی در آموزش و پرورش نیز از برنامه‌های سندهمکاری بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش، عنوان شده‌اند.

تغییرات انجام شده در کتاب‌های درسی و برنامه‌های جدید آموزش و پرورش که در قالب همکاری با حوزه علمیه در حال انجام است، بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش صورت گرفته است. بر اساس این سند، طی برنامه پنج ساله همکاری مشترک حوزه علمیه و سازمان آموزش و پرورش، در محتوای درس‌ها و نحوه مبانی آموزشی در مدارس، تغییراتی داده خواهد شد.

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش، همچنین اعلام کرده که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، «محوریت ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی» در نظر گرفته شده است. به گفته علیرضا حاجیان‌زاده، این سند بر لزوم مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای برون‌سازمانی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت تاکید دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاجیان‌زاده با اشاره به ویژگی برنامه پنج‌ساله همکاری مشترک حوزه علمیه و آموزش ‌و پرورش اضافه کرد: «این همکاری‌ها در عرصه‌های نیروی انسانی، تبلیغ و فعالیت فرهنگی، برنامه درسی و مشارکت حوزه در تامین محتوای آموزشی و محتوای کتب درسی، پژوهش و تبادل فکر و اندیشه با حوزه علمیه و همچنین مدارس وابسته به حوزه علمیه جریان دارد.»

به گفته دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش ‌و پرورش، در این برنامه پنج‌ساله، جذب سالانه پنج هزار طلبه وظیفه هدف‌گذاری شده است. تعدادی از طلاب نیز برای همکاری با آموزش‌وپرورش به روش خرید خدمات جذب خواهند شد.

علیرضا حاجیان‌زاده افزود که ستاد همکاری‌های مشترک آموزش‌وپرورش و حوزه علمیه با استفاده از تجربیات بیش از یک دهه فعالیت و بهره‌گیری از اسناد بالا دستی، برنامه پنج‌ساله همکاری مشترک را تدوین کرده‌اند و امسال در دومین سال اجرای این برنامه قرار دارند.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که قرار است تا سال ۱۴۰۴ اجرایی شود، در مسیر اجرا، با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. یکی از این مشکلات، تغییرات متون و محتوای درسی است که در راستای همکاری با مراکز مذهبی و ایدئولوژیک همچون حوزه‌های علمیه رخ خواهد داد. تزریق اندیشه‌های اسلامی، آرمان‌های دفاع مقدس و مباحث درباره مهدویت و ظهور که جامعه فرهنگی و به تدریج غیرمذهبی شده ایران را در سال‌های اخیر دچار نوعی دوگانگی کرده، از جمله چالش‌های این سند خواهد بود. چرا که در بخش‌هایی از جامعه، نسبت به این تغییرات، برخورد تدافعی دیده می‌شود.

تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ با همکاری حوزه و دانشگاه در هفت فصل تدوین شد. این سند، مسیر تحول آموزش و پرورش را از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴ براساس سه اصل ترویج اندیشه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مهدویت ترسیم کرد. در سال‌های اخیر، تغییرات زیادی به پشتوانه همین سند در متون درسی مدارس رخ داده است.

البته سانسور محتوا و تصاویر کتاب‌های درسی، در دوران جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای طولانی دارد و از حذف نام پادشاهان و بخشی از تاریخ ایران تا تحریف آن به نفع سیاست‌های کنونی جمهوری اسلامی و حتی حذف اشعار شاعران نامدار ایرانی پیش رفته است. در مقطعی هم تصویر دختران از جلد کتاب‌ درسی حذف شد.

حکومت جمهوری اسلامی در دوران چهل ساله حکومت خود همواره تلاش کرده است تا به منظور تزریق هر چه بیشتر مباحث ایدئولوژیک، در سیستم آموزشی تغییراتی ایجاد کند.