خامنه‌ای: جمهوری اسلامی دیگر به حرف قانع نخواهد بود

در هفته‌های اخیر، علی خامنه‌ای در چند سخنرانی عمومی تاکید کرده که قبل از هر اقدامی برای حفظ و احیای برجام، ابتدا باید تحریم‌های فعلی علیه جمهوری اسلامی برداشته شود.

خامنه‌ای انتقادها از برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی، سیاست‌های منطقه‌ای و نقض حقوق بشر در  ایران را بهانه خواند- عکس از وبسایت رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره سرنوشت برجام گفت:« درباره برجام یک کلمه بگویم: ما حرف و وعده خوب خیلی شنیده‌ایم که در عمل نقض شده و به ضد آن تبدیل شده. اما این دفعه فقط عمل! جمهوری اسلامی مثل گذشته به حرف قانع نخواهد بود.»

او در یک سخنرانی ویدیویی برای شماری از مردم در آذربایجان شرقی، انتقادها از برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی، سیاست‌های منطقه‌ای و نقض حقوق بشر در  ایران را بهانه خواند.

پیش از سخنان علی خامنه‌ای، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هم در جلسه امروز هیئت دولت گفته بود:« ما اهل لجبازی نیستیم و برای بازگشت به توافق آماده‌ایم و به محض اینکه ببینیم ۱+۵ به برجام بازگشته ما هم بازخواهیم گشت.»

او گفت: « اگر امروز تحریم را بردارند ما فردا صبح یا بعدازظهر به همه تعهدات خود عمل می‌کنیم. ما تنها چند ساعت نیاز داریم تا ببینیم تحریم ها واقعا برداشته شده و راستی‌آزمایی کنیم و بعد به تعهدات خود برگردیم. اگر آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کنند ما هم به صراحت اعلام می‌کنیم. اگر یک قدم بردارند ما هم یک قدم برمی داریم و اگر همه قدم ها را بردارند، ما هم همه قدم ها را برمی داریم. اگر تدریج می خواهند اهلا و سهلا، اگر مجموعه می خواهند اهلا و سهلا و اگر نمی خواهند باز هم اهلا و سهلا.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از هنگام استقرار جو بایدن در کاخ سفید، مقامات جمهوری اسلامی با صراحت بیشتری خواستار لغو سریع تحریم‌ها شده‌اند و در شرایطی که دولت جدید آمریکا، بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود را شرط بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها دانسته، بر شدت عمل خود برای واداشتن آمریکا به اقدامی سریع برای لغو یا کاستن از تحریم‌ها افزوده‌اند.

در هفته‌های اخیر، علی خامنه‌ای در چند سخنرانی عمومی تاکید کرده بود که قبل از هر اقدامی برای حفظ و احیای برجام، ابتدا باید تحریم‌های فعلی علیه جمهوری اسلامی برداشته شود.

با این همه، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش اگر چه از باز بودن راه دیپلماسی و تمایل خود به احیای برجام سخن گفته‌اند، هشدار داده‌اند که اقدامات جمهوری اسلامی می‌تواند باعث از دست رفتن این فرصت شود.

جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر ضمن تشید فرآیند غنی‌سازی اورانیوم، روند تولید اورانیوم فلزی را نیز آغاز کرد و اعلام کرد که اگر تحریم‌ها تا پنجم اسفند ماه برداشته نشوند، تهران از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خودداری خواهد کرد.

این اقدامات، با مجموعه‌ای از رزمایش‌های نظامی و آزمایش‌ موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی همراه بوده است.

اسرائیل و عربستان، از منتقدان برجام، خواستار حضور در هر مذاکره جدید با جمهوری اسلامی بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران هستند.