نظرسنجی:‌ ترامپ برنده انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴

به ‌رغم افزایش حمایت‌ها، ترامپ ده‌ها هزار نفر را هم از حزب جمهوری‌خواه فراری داده است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوریِ پیشین ایالات متحده آمریکا - AFP

اطلاعات به دست آمده از یک نظرسنجی جدید حکایت از آن دارد که اگر انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری چهار سال دیگر امسال برگزار می‌شد، دونالد ترامپ به راحتی حمایت رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را کسب می‌کرد.

نظرسنجی مشترک نشریه پولیتیکو و مورنینگ کانسالت، که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داده است که ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان جمهوری‌خواه در این نظرسنجی خواستار آن هستند که آقای ترامپ کماکان نقش عمده‌ای در حزب جمهوری‌خواه داشته باشد، و ۵۴ درصد گفته‌اند که در رای‌گیری مقدماتی به او رای می‌دهند.

محبوبیت آقای ترامپ در میان جمهوری‌خواهان به دنبال شورش کنگره آمریکا کاهش یافت، اما به دنبال برائت او در جریان استیضاح مجددا افزایش پیدا کرد. علی‌رغم افزایش حمایت‌ها، آقای ترامپ در عین حال باعث شده تا ده‌ها هزار نفر از حزب جمهوری‌خواه خارج شوند.

هفته گذشته، بیش از ۱۲۰ تن از رهبران و قانونگذاران عمده جمهوری‌خواه با یکدیگر ملاقات کردند تا درباره تشکیل یک حزب سوم راست میانه‌رو مذاکره کنند که بتواند در مقابل آقای ترامپ قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری سابق در استیضاح خود از محکومیت در امان ماند، و این به معنای آن است که در سال ۲۰۲۴ اگر به دنبال رقابت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری باشد، مانعی بر سر راه او وجود نخواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تا روز انتخابات ۲۰۲۴، آقای ترامپ ۷۸ ساله خواهد شد، و علی‌رغم اینکه بسیاری از جمهوری‌خواهان عاشق او هستند، یک نظرسنجی شبکه خبری سی‌‌ان‌بی‌سی نشان داد که نیمی از آمریکایی‌ها هم دل خوشی از او ندارند.

در این نظرسنجی، چند نام دیگر از میان جمهوری‌خواهان شاخص، به مراتب عقب‌تر از آقای ترامپ قرار گرفته‌اند.

مایک پنس، معاون سابق ریاست جمهوری، نفر دوم در نظرسنجی است و ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که اگر انتخابات مقدماتی امروز بود، به او رای‌ می‌دادند.

آقای پنس در روز شورش کنگره به دشمن آقای ترامپ تبدیل شد، زیرا حاضر نشد از محدوده خود عبور و آرای کالج‌های انتخاباتی را ابطال کند.

دونالد ترامپ جونیور و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و فرماندار سابق کارولینای جنوبی، با شش درصد آرا در مقام سوم قرار دارند. این دو نفر، نماینده طرف‌های مخالف حزب جمهوری‌خواه به شمار می‌روند.

در حالی که پسر آقای ترامپ خواسته پدرش را برای جنگ درون‌حزبی علیه «جمهوری‌خواهانی که فقط اسمشان جمهوری‌خواه است» تکرار می‌کند، خانم هیلی کمی بعد از حمله به کنگره آمریکا، آقای ترامپ را محکوم کرد.

خانم هیلی به نشریه پولیتیکو گفت:‌ «باید اذعان کنیم که او ناامیدمان کرد. او به مسیری رفت که نباید می‌رفت، و ما نباید دنبالش می‌رفتیم، و نباید به او گوش می‌دادیم و نمی‌توانیم اجازه دهیم که این اتفاق مجددا تکرار شود.»‌

علی‌رغم محبوبیت رئیس‌جمهوری سابق، خانم هیلی ابراز اطمینان کرد که او «قرار نیست بار دیگر برای کسب مقام دولتی رقابت کند.»

© The Independent