ایلان ماسک چقدر پول خرج می‌کند تا دوج‌کوین مهمترین پول اینترنتی شود؟

«به هر کسی که سکه‌های خود را بفروشد پول خواهم داد»

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا- REUTERS/Joe Skipper/File Photo

ایلان ماسک گفت سرمایه صاحبان عمده «دوج‌کوین» را خواهد خرید تا این رمزارز در حاشیه را به «وجه رایج اینترنت» تبدیل کند. 

مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس که ماه گذشته از جف بزوس، موسس آمازون در عنوان ثروتمندترین مرد جهان پیشی گرفت، چند توییت منتشر کرد و از افرادی که به نهنگ‌های رمزارز مشهور هستند و مقادیر بالایی دوج‌کوین را ذخیره کرده‌اند، انتقاد کرد. 

به گفته آقای ماسک که پیش‌تر ادعا کرده بود این «رمزارز مردم» می‌تواند وجه رایج رسمی مریخ شود، صاحبان عمده رمزارز تنها عامل جلوگیری از تبدیل دوج‌کوین به یک وجه رایج گسترده هستند. 

او توییت کرد: «اگر صاحبان عمده دوج‌کوین بیشتر سکه‌های خود را بفروشند من از آنان کاملا حمایت خواهم کرد. به نظر من تمرکز بیش از حد مالکیت‌ها تنها مشکل واقعی این سکه است.» 

او نوشت: «من واقعا به هر کسی که سکه‌های خود را بفروشد پول خواهم داد.» 

تحلیل کیف پول‌های مجازی نشان می‌دهد یکی از این افراد مالک بیش از یک چهارم کل ۱۲۸ میلیارد دوج‌کوین موجود در جهان است.   

میزانی معادل با حدودا  ۳۶ میلیارد دوج‌کوین که با قیمت امروز چیزی بیش از ۲ میلیارد دلار می‌ارزد. 

تعداد ۱۹ کیف پول مجازی حدود ۲۵ درصد دیگر از میزان کل دوج‌کوین‌ها را در خود دارند که یعنی تنها ۲۰ نفر مالک بیش از نیمی از تمام دوج‌کوین‌های موجود هستند، البته با فرض این که هر کیف پول در تملک فرد متفاوتی است. 

 یکی از هواداران دوج‌کوین در پاسخ به توییت‌های آقای ماسک نوشت: «نهنگ‌ها باید اتمام حجت ایلان را واقعا در نظر بگیرند. اگر آن‌ها به حرف او گوش دهند دوج‌کوین می‌تواند به وجه رایج اینترنت مبدل شود. اما اگر این کار را نکنند یا اگر بخواهند با توزیع سکه‌ها میان چند کیف پول مختلف تقلب کنند، آن گاه دیگر حمایت ایلان را نخواهند داشت. تصمیم آسانی برای نهنگ‌ها است. کار درست را انجام دهید.»

ماسک هم در پاسخ به این توییت نوشت: «بله… در کوتاه‌مدت پایین می‌آید ولی در طولانی‌مدت بالا خواهد رفت.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبیعت نیمه گمنام این رمزارز باعث می‌شود نتوان به راحتی صاحبان عمده آن را شناسایی کرد گرچه می‌دانیم خالقان دوج‌کوین چند سال پیش و قبل از آن که صعود سرسام‌آور آن اتفاق افتد، سکه‌های خود را فروخته‌اند. 

افزایش قیمت اخیر دوج‌کوین شاهد صعود آن از چیزی کمتر از یک سنت در آغاز سال تا اوج هشت سنت در هفته گذشته بود. از آن زمان تاکنون این سکه به شش سنت کاهش یافت ولی هنوز در جایگاه سیزدهمین رمزارز ارزشمند جهان قرار دارد و ارزش کل آن در بازار به ۸ میلیارد دلار می‌رسد. 

افزایش قیمت آن تا حدی به خاطر اظهارات و شوخی‌های آقای ماسک هم بود که اخیرا علاقه‌اش به رمزارزها را با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری تسلا در آن به نمایش گذاشت. 

او در یک جلسه پرسش و پاسخ به تازگی در برنامک کلاب‌هاوس گفت: «اغلب سرگرم‌کننده‌ترین گزینه به وقوع می‌پیوندد. بی‌شک سرگرم‌کننده‌ترین گزینه و خنده‌دارترین اتفاق این است که دوج کوین به وجه رایج زمین در آینده تبدیل شود.» 

فروشندگان آنلاین به گونه‌ای روزافزون در حال پذیرش رمزارزها به عنوان وجوه پرداختی هستند، اما دوج‌کوین هنوز راه درازی دارد تا به عنوان وجهی رایج برای پرداخت‌ها پذیرفته شود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد